Trakya Üniversitesi Bilimsel Araştırmalar Dergisi C: Sosyal Bilimler

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 19 / 19
  • Öğe
    Amerika Birleşik Devletleri Politikası ve Hollywood
    (2002) Canşen, Efkan
    Amerikan Film Endüstrisi'nin merkezi Hollywood Amerika Birleşik Devletleri politikasına yön vermektedir. Günümüzde Hollywood'da üretilen ve oldukça fazla sinema seyircisinin ilgi gösterdiği filmlerle Amerika Birleşik Devletleri politikasının işleyişinde önemli benzerlikler olduğu göze çarpmaktadır. Çocuklar için çizgi filmlerden duygusal içerikle filmlere kadar hemen her tür Hollywood yapımında siyasi mesajlar verilmektedir. Amerika Birleşik Devletleri'nin genel olarak iç ve dış politikasının şifresi Hollywood'da üretilen filmlerle çözülebilir. Çünkü Hollywood geçmişi ve geleceği tüm çıplaklığı ile gözönüne sermekte ve ABD'nin dünyanın tek süper gücü olması yolunda da önemli rol oynamaktadır.
  • Öğe
    Egemenlik Paradoksu: 1924 ve 1961 Anayasa Uygulamalarında Türkiye Örneği
    (2002) Ürer, Levent
    Bu çalışma yönetenin otoritesi ile yönetilenlerin politik itaati arasındaki paradoksal ilişkiyi incelemeyi amaçlamaktadır. Bu çerçevede çalışma özellikle siyaset biliminin iki boyutu olan temsil ve siyasal katılımın köklerini ifade eden, "politik itaat"in geçmişten günümüze sorgulamasını eleştirel biçimde yeniden ele alırken, bunu "Egemenlik" kavramının anlamını özellikle tarihsel gelişimi ile ilişkilendirerek yapmaktır. "Egemenlik Paradoksunu" somutlaştırmak amacıyla Türkiye Cumhuriyetinin birbirini takip eden iki anayasası karşılaştırılmıştır. Her iki anayasanın egemenlik kavramına bakışı kısaca anlatılarak, Türkiye'deki "egemenlik" anlayışının günümüze kadar nasıl biçimlenmiş olduğu değerlendirilmiştir.
  • Öğe
    Cumhuriyetin Eğitim Politikasına Kısa Bir Tarihçe ve Mustafa Necati
    (2002) Alim, Tülay Baran
    Eğitim, Türkiye'de Cumhuriyetin kurulmasından sonra yeni bir toplum yaratmanın en etkin araçlarından biridir .Bu konu toplumda fırsat eşitliğinin sağlanması ilkesi ile birlikte eğitimin gelişmesi ve yaygınlaşması açısından çok önemli rol oynamıştır. Bu amacı gerçekleştirmeye yönelik olarak atılan ilk ve en önemli adım ikiliğe son veren Tevhid-i Tedrisat Kanunu'dur. Millet Mektepleri, okuma yazma kursları ve alfabe reformu gibi bir dizi çalışmadan sonra Türk toplumunda eğitim oranı yükselmeye başlamış ve Mustafa Kemal'in gençlik yılarından beri ciddi bir şekilde ilgilendiği bu konu başarı ile amacına ulaşmıştır. Eğitimin toplum için önemini gösterenlerden birisi de Mustafa Necati'dir ve eğitilmiş bir toplum yaratma fikri bütün Cumhuriyet Hükümetleri dönemi süresince devam etmiştir.
  • Öğe
    Faiz Oranlarını Etkileyen Faktörlerin Regresyon Analizi ile Tespiti Üzerine Bir Uygulama
    (2002) Güneş, Mustafa; Tulçal, Reşat
    Bu çalışmada, nominal faiz oranları açıklanan (bağımlı), Para Arzı, Sabit Sermaye Yatırımları, Yurtiçi Tasarruflar, Gayri Safi milli Hasıla ve Toptan Eşya Fiyatları Endeksi Değişim Oranları açıklayıcı (bağımsız) değişkenler olarak düşünülmüştür. 1980 sonrası Türkiye için veriler derlenerek yapılan Regresyon Analizi denemesinde Faiz Oranlarını etkileyen faktörler tespit edilmeye çalışılmıştır. Analizler SPSS. 8 Paket Programında yer alan Backwise ve Stepwise teknikleri kullanılarak yapılmıştır.
  • Öğe
    Çeşitlendirme ve Uluslararası Çeşitlendirme
    (2002) Tunca, Kıymet Çalıyurt
    Finansal piyasada yatırımcıların çeşitli şekilde davrandıklar görülür. Yatırımlarını aynı finansal varlığa yatırmayan yatırımcıların, "don' t put all your eggs in one basket" (yumartaları aynı sepete koyma) finansal kuralını uyguladıklar görülür.Çeşitlendirme olarak adlandırdığımız çeşitli finansal varlıklara yatırım; farklı sektörlerdeki hisse senetlerinin alınması, farklı şirketlerin hisse senetlerinin alınması, farklı ülkelerden hisse senetlerinin alınması şeklinde uygulanabilir.
  • Öğe
    Küreselleşme: Dünü, Bugünü, Yarını
    (2002) Turan, Sibel; Aykoç, Emre
    Küreselleşme süreci içerisinde yaşadığımız ekonomik, sosyal, siyasal ve kültürel durumu ifade etmektedir. Küreselleşme aynı zamanda tarihsel bir olgu olarak kapitalizmin tarihsel gelişiminden ayrı olarak ele alınamaz. Günümüzde yaşanan küreselleşme olgusunu önceki dönemdeki küreselleşme süreçlerinden ayıran birtakım karakteristikler bulunmaktadır. Ekonomik anlamda başlayan küreselleşmenin, siyasal, sosyal ve kültürel sonuçlar doğurması gecikmemiştir. Bu çalışmada küreselleşme süreci uluslararası ilişkilerin sujeleri bağlamında ele alınmıştır. Bunlar arasında en fazla etkilenen unsurun ulus devlet olduğu söylenebilir. Kapitalizm tarihi içerisinde özgül bir konuma sahip ulus devlet, bu niteliğini kaybetmeye başlamış, bu unsurun yetki ve işlevlerini ulusüstü yapılanmalar üstlenmeye başlamıştır. Günümüz küreselleşmesinin doğurduğu bir başka önemli sonuç da, küreselleşme karşıtı spontane ve örgütsüz olarak gelişen bir halk hareketinin oluşmasıdır.
  • Öğe
    Nonlinear Principle Components Analysis (NLPCA) to Determine Preferences of Academic Staff: Preference Maps
    (2002) Türe, Mevlüt; Süt, Necdet; Yavuz, Ebru; Ömürlü, İmran Kurt; Türe, Hülya
    Bu çalışmada, Trakya Üniversitesi Fakültelerinde görev yapan 936 akademik personele 86 soru içeren anket uygulanarak, tercihlerini belirlemek için "Fakültenizin eksiklikleri nelerdir?" sorusu analiz edildi. Cevaplar, 1'den (en çok tercih edilen) 6'ya (en az tercih edilen) kadar sıralandı. Tercihlerin belirlenmesinde Doğrusal Olmayan Temel Bileşenler Analizinin sıralı çözümü kullanıldı. İki boyutlu çözümlemede birinci boyutun varyansın %73.24'ünü, ikinci boyutun varyansın %26.75'ini açıkladığı bulundu. Açıklanan toplam varyans %99.99'dur. Birinci ve ikinci boyutlardaki Cronbach á katsayıları da sırasıyla 0.93 ve 0.45 olarak bulundu. Sıralı çözümün sonucuna göre, Mühendislik-Mimarlık ve Ziraat Fakültelerinin en çok laboratuara, İktisadi İdari Bilimler ve Fen-Edebiyat Fakültelerinin en çok kütüphaneye gereksinimleri olduğu bulundu. Daha iyi bir eğitim için fakülte yöneticileri bu eksiklikleri gidermelidirler.
  • Öğe
    Çokuluslu Şirketlerin Altın Yılları
    (2002) Ertuğrul, Sevil
    Küreselleşme ile birlikte ekonomik,sosyal ve kültürel kısacası her alanda yaşadığımız değişimlerin sonucu uluslararası ilişkiler sahnesinin aktörleri de değişmiş ve sistemde rol oynayan, devletler dışında yeni aktörler ortaya çıkmıştır. Devletlerin etki alanlarına müdahale eden hatta egemenlik haklarına meydan okuyan bu yeni aktörler Çokuluslu Şirketlerden başkası değildir. Çokuluslu Şirketlerle ilgili olarak tartışılan konu faaliyetleri sonucu ortaya çıkan tabloya göre dünya ticaretine,ekonomiye ve kalkınmaya ne verip karşılığında ne aldıkları, kazandıkları güç ve otorite sayesinde neleri değiştirdikleri veya değişime zorladıklarıdır.
  • Öğe
    Kıbrıs Sorunu İçerisinde Üç Özgürlükler
    (2002) Aykoç, Emre
    Üç özgürlükler olarak da adlandırılan seyahat ve yerleşme özgürlükleri ile mülkiyet hakkı, Kıbrıs sorunu içerisinde çözüm bekleyen en önemli gündem maddelerinden birini oluşturmaktadır. Her iki taraf da bu sorunun, Kıbrıs sorununun ana ekseninde yer aldığını düşünmekte, bu konuda verilecek bir tavizi, Kıbrıs'ın bütününe yönelik çözüm tezlerinden atılan bir geri adım olarak algılamaktadırlar. Bu nedenle çözüm yolundaki çabalar da çoğunlukla çıkmaza girmektedir. Varılacak bir çözümün adil ve kalıcı olması isteniyorsa, seyahat özgürlüğü yeni ortaklık düzeni kurulur kurulmaz hayata geçirilmeli; ancak yerleşim ve mülkiyet özgürlükleri bazı kısıtlamalara tabi tutulmalıdır.
  • Öğe
    1909-1914 Yılları Arasında Osmanlı İmparatorluğu ile Yunanistan Arasındaki Donanma Yarışı ve Bu Yarışın Doğu Akdeniz Güç Dengesine Etkileri
    (2002) Gülboy, Burak Samih
    20. Yüzyılın başında ilk olarak Almanya ve İngiltere arasında başlayan ve sonradan bütün büyük güçlerin de katılımı ile genişleyen denizlerdeki silahlanma yarışına, 1910'ların başından itibaren bölgesel güçler de dahil olmuştu. Bu çerçevede İngiltere ile Almanya arasındaki yarışın benzerleri bölgesel anlamda ve daha küçük ölçeklerde dünyanın değişik bölgelerinde cereyan etmişti. Bu makale 1909'da başlayıp 1914 yılına kadar devam eden Osmanlı İmparatorluğu ile Yunanistan arasındaki deniz silahlanma yarışını ele almaktadır. Bu çerçevede çalışma içinde iki devletin söz konusu dönemde donanmalarını geliştirmeleri ve aralarındaki mücadele incelenmiştir. Ayrıca iki devlet arasındaki rekabetin sonucu olarak Doğu Akdeniz ve Karadeniz'deki güç dengesindeki değişimler de incelenmiştir.
  • Öğe
    Globalleşen Dünyada İşletmelerin Kaynak Optimizasyonunda Bayesiyen Modelinin Kullanılması
    (2002) Oğuzhan, Adil; Aydın, Dursun
    Globalleşen dünyada işletmeler kendi faaliyetlerini sürdürmeleri ve ekonomik gelişmeleri yakalamaları için karlarını maksimize ve dolayısıyla maliyetlerini minimize etmeleri gerekmektedir. Bu çalışmada bir işletmenin sayısal yönetim tekniklerinden Bayes karar alma tekniğinden yararlanma durumu ortaya konulmuştur. Her hangi bir imalat sanayiinde önemli bir yere sahip olan bir mamulün üretimi esnasında mamulde meydana gelen kusur oranlarına göre, mamulün imalatında kullanılan makineler üzerinde bir değişiklik yapılıp yada yapılmayacağı konusunda bir karar verilmek için karar alıcının kârlılık konusunda şüphelerini ortadan kaldırılması amacıyla istatistiksel bir yönteme dayalı olan bir örnek üzerinde durulmuştur.
  • Öğe
    Değişen Dünyada Sendikacılık ve Geleceği
    (2002) Ünsar, Agah Sinan
    Dünyadaki siyasi, sosyal, ekonomik ve teknolojik değişimler her kurumu etkilediği gibi sendikaları ve üyelerini de etkilemektedir. Sendikaların mevcut değişen koşullarda ayakta kalıp varlıklarını sürdürebilmeleri değişimi hissetmelerine ve bunu yapılarına en hızlı bir şekilde adapte etmelerine bağlı olacaktır. Ayrıca üyelerinin istek ve beklentilerini zamanında karşılayan sendikaların etkinliği de artacaktır.
  • Öğe
    The Role of Human Resource Management (HRM) Within the Implementation of Downsizing Process
    (2002) Zengin, Gökhan; Taşçı, Serkan
    Geçtigimiz 20 yıl süresince, birçok şirketin artan problemleri şirket küçülmelerini gündeme getirmiştir. Bu problemler; artık kapasite, büyüyen harcamalar, yeni teknoloji adaptasyonu ve düşük kârlar ile ilgili olmaktadır. Bu nedenlerle, değişim yönetim biçimleri içerisinde, anlaşılması güç olgulardan birisi olan şirket küçülmeleri yüzlerce şirket ve milyonlarca çalışanı etkilemiştir. Değişim yönetim biçimlerinde, insan kaynakları yonetiminin rolü bu tür programları hızlandırıcı önemli konulardan birisi olmuştur. Çünkü değişen iş ortamlarına, şirket yönetiminin içsel değişimler ile gösterecegi reaksiyonda veya bu degişimlerden avantajların sağlanmasında insan kaynakları politika ve uygulamaları önemli bir faktör haline gelmektedir. Bu konunun irdelenmesi için, bu araştırma geçmişte kullanılmış küçülme stratejilerinin belirlenmesini, küçülmelerin ekonomik ve organizasyonel sonuçlarının incelenmesini, organizasyonun ve insan kaynakları yonetimin stratejileri arasındaki bağlantının tanımlamasını ve küçülme yöntemlerinde insan kaynaklarının fonksiyonel rolünü saptanmasını amaçlamaktadır.
  • Öğe
    Trakya'da Turizm Sektöründeki Yazlık Konutların Çevresel ve Sosyal Etkileri
    (2002) Oğuzhan, Adil; Bayezit, Dilşat
    Türkiye'de ve dünyada insanlar daimi konutlarının yanı sıra başka bir konuta daha sahip olabilmektedirler. Bu konutlarda tercihleri ise daha çok tatil amacı düşünülerek genellikle deniz kıyısında yer alan konutlar olmaktadır. Ancak yılın sadece belli aylarında, kısa bir süre için kullanılan yazlık konutların, ekonomik yatırımlar kategorisinde yer almamaktadır. Bu çalışma, M.Ereğlisi-Gelibolu sahil şeridindeki yerleşim alanlarında, yazlık konut sahiplerine anket uygulaması ile yapılmıştır. Yapılan anketlerde yazlık konut sahiplerinin ekonomik ve sosyal durumları incelenmiştir. Ayrıca yazlık konut sahiplerinin iç turizme bakışları yanında, çevresel duyarlılıkları da ele alınmıştır. Bu konutlarda ikamet edenlerin konutların toplam fayda düzeylerinin yanında , "ekonomik" ve "çevresel ve sosyal" tatmin düzeyleri hakkında fikirlerinin 7birbirinden farklı olup olmadığı irdelenmiştir. Yazlık konutların etkilerinin ölçülmesinde ele alınan değişkenlerin birbirinden bağımsız olup olmadığı da test edilmiştir.
  • Öğe
    Geleceğimizin Aynası: Eğitim
    (2002) Duymaz, Recep
    İçinde bulunduğumuz çağ, bilim çağıdır. Bu çağda birey, aile ve milletler problemlerini bilimin yol göstericiliğiyle çözmektedirler. Bu durum, milletlere bilim adamlarını yetiştirmek görevini vermektedir. Bilim adamları eğitim kurumlarında yetişir. Eğitimin önemi buradan gelmektedir. Eğitim nedir? Sözlükler ve eğitimbilimciler eğitime çeşitli anlamlar vermişler ve onu çeşitli şekillerde tanımlamışlardır. Bunlar gözden geçirildiğinde eğitimin şu üç unsuru içerdiği görülür: Aktarma, yetiştirme ve yaratma. Çağdaş eğitim bu üç unsuru başarıyla yerine getiren eğitimdir. Yeni nesillerine başarılı bir eğitim veren milletlerin geleceği bellidir; aydınlıktır; çünkü eğitim bir ayna gibidir.
  • Öğe
    Tek Düzen Hesap Planı'na Göre İşçilik Giderlerinin Muhasebeleştirilmesi
    (2002) Yıldız, Fehmi; Çakır, Nazife
    İşletmelerde, üretim giderleri içerisinde işçilik giderleri önemli bir gider türü olarak karşımıza çıkmaktadır. İşçilik giderleri içerisine işçinin brüt ücreti, fazla mesai ücreti, sosyal yardımlar, kıdem ve ihbar tazminatları gibi pek çok unsur girmektedir. Bütün bu işçilik giderlerinin üretim dönemi boyunca sadece toplam tutar olarak izlenmesi yeterli olmamaktadır. Tekdüzen Hesap Planı ile birlikte, işçilik giderlerinin aynı anda türlerinin ve yapıldıkları gider yerlerinin de izlenmesi sağlanmaktadır. Ancak günümüzde pek çok işletme, işçilik giderlerinin sadece toplam tutarları ile ilgilenmekte, gider yeri maliyetlerini ise gözardı etmektedir. Tekdüzen Hesap Planı, işçilik giderlerinin uygun hesaplarda muhasebeleştirilmesi ve ilgili dönemlere aktarılması için gelişmiş bir kayıt sistemi getirmiştir. Fakat, Uzunköprü yöresi üretim işletmelerine uygulanan anket çalışması sonucu, yöre işletmelerinin bütün bu üstünlüklerden faydalanmadığı tespit edilmiştir.
  • Öğe
    Bedürfnisse für Adaptionsverfahren in Vorbereitungs-Klassen an den Abteilungen zur Deutsclehrerausbildung
    (2002) Köksal, Handan
    2000 yılında üniversiteye giriş sınavında yapılan yapısal değişiklikler sonucunda Alman Dili Eğitimi Bölümlerinde öğrenci profilinin değiştiği görülür. Gerçekleştirilen bu yapısal değişiklikten önce Hazırlık sınıflarında yabancı dil olarak Almanca öğretimi hedeflenmekteydi. Sınav sistemin değişmesi ile birlikte yeni hedef kitlenin İngilizce bilen ve Almancayı ikinci yabancı dil olarak öğrenmeyi amaçlayan bir öğrenci kitlesi olduğu saptanabilir. Bu bağlamda tüm dünya ülkeleri için oluşturulmuş yabancı dil olarak Almanca ders kitaplarının ve buna bağlı olarak yöntemlerinin ve ders içeriklerinin söz konusu yeni hedef kitleye uygunluğu Alman bilim adamlarının verileri doğrultusunda değerlendirilmiştir. Hazırlık sınıflarında ikinci yabancı dil olarak Almanca öğrenen ve daha sonra Alman Dili Eğitimi Bölümlerinde yüksek öğrenim görecek olan bu öğrencilerin kullandıkları ithal Almanca ders kitapları doğrultusunda yapılması gereken uyarlama çalışmalarının yararlılığı üzerinde durulmuş ve bu uyarlamaların uzun vadeli gereksinimlere yönelik değerlendirmeleri yapılmıştır.
  • Öğe
    İlköğretim Okullarında Hayat Bilgisi Dersi Programlarının Tarihsel Gelişimi
    (2002) Dündar, Şahin
    Hayat Bilgisi dersi ilköğretim birinci basamakta yer alan temel derslerden biridir. İlköğretimin 1.,2. ve 3. sınıflarında okutulan Hayat Bilgisi derslerinin yerini 4. ve 5. sınıflarda, Sosyal Bilgiler ve Fen Bilgisi dersleri almaktadır ve diğer dersler bu derslerle ilişkilendirilerek işlenmektedir. Bu çalışmada Hayat Bilgisi dersinin temel eğitimdeki önemi ve Hayat Bilgisi dersi programları tarihsel gelişimi değerlendirilmiştir.
  • Öğe
    Köy Enstitüleri ve Bugünün Okullarında Köy Enstitüsü Felsefesinden Yararlanılması
    (2002) Dündar, Şahin
    Köy Enstitüleri on üç yıllık kısa bir sürede kendine özgü bir yöntemle köy eğitiminde ve kalkınmasında büyük işler gerçekleştirmiş ve çağdaş uygarlık düzeyine çıkmayı amaçlayan ülkemiz için bir atılım olmuştur. Köy Enstitüleri 1947 yılında gerçek işlevini yitirmiş, 1954 yılında ise kapatılmıştır. Bugünün koşullarında bir köy enstitüsü kurmayı düşünmek köy enstitüsü gerçeği ile çelişmektedir ancak köy enstitüsü felsefesinden yararlanmak eğitimimizin tüm kademeleri için bir gerekliliktir.