Roman Dili ve Kültürü Araştırmaları Enstitüsü Dergisi

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 9 / 9
  • Öğe
    Kocaeli Romanlarında Geçiş Dönemi: Ölüm
    (Trakya Üniversitesi, 2021) Ataman Polat, Eylem
    The death period, which is the last phase of the transition periods of folklore, wasexamined in the lives of Romans of Kocaeli. The elements that determine the traces of Roman culture in daily life, its practices and its interaction with other neighboring cultures, beliefs, traditions, customs and ceremonies and their findings were evaluated with the death event. A field study was conducted in Akçakayran, Kozluk, Serdar and Tavşantepe neighbourhoods in Izmit and Kandıra districts within the boundary of Kocaeli province, and resource person interviews wererecorded. It was determined that the resource people know and use the Roman language. It was identified that the Romans living in these neighborhoods and showing seasonal nomadic characteristics bear the cultural and religious traces of the places they passed through, and are devoted to the Alevi and Sunni beliefs. It was observed that different implementations and practices are shaped according to beliefs and places of migration.
  • Öğe
    Edebiyatımızda çingeneler mahallede cümbüş
    (Trakya Üniversitesi, 2021) Günday, Çisem Berçin
    “Çingene” teması, bugüne değin sosyoloji ve antropoloji bilim dalları içerisinde incelenegelmiştir. Ancak Türk edebiyatı penceresinden bakıldığında “Edebiyatımızda Çingeneler” adı eser akademik edebiyat ortamına yeni bir bakış kazandırmıştır. “Çingene” tabiri, sosyolojik ve antropolojik çalışmalarda da kendine bir yer bulduğu için bu disiplinlerarası bir çalışma olarak görülebilir. Yazar, bu çalışmasında Çingeneleri roman ve hikâye türleri üzerinden inceleme sınırlamasına giderken tarih ya da dönem hususunda hiçbir sınırlamaya gitmemiştir. Sadece inceleyeceği eser sayısı hususunda bir sınırlamaya gittiğini söyleyen yazar, gözden kaçırdığı, ulaşamadığı veya çeşitli sebeplerden bu çalışmaya dâhil edemediği hikâye ve romanların eksikliğinden bahsederek kitabının göreceği ilgi doğrultusunda yeni baskıları geldikçe bu eksikliğin giderileceği haberini verir.
  • Öğe
    Türkiye’de Göçer Zanaatçı Topluluklar Bibliyografyasına Giriş
    (Trakya Üniversitesi, 2021) Şafak, Talat
    It is not possible for a scientist to know everything about the field of science studied. The most important thing is to know where and what to be in the scientific field. This article contains bibliographic information such as PhD and Master theses, books, articles, book chapters, symposium papers, about peripatetic groups. It aims to present rich scientific source about Roms/Romani, Gypsys, Poshas/Boshas, “Karachis”, “Doms”, “Tebers”, “Abdals”, “Gurbets”, “Kalaycıs” grups to academia.
  • Öğe
    “Romanlarla Manzara” İsimli Çalışmasıyla İngiliz Ressam Thomas Gaınsborough
    (Trakya Üniversitesi, 2020) Çetin, Ufuk
    Thomas Gainsborough (1727-1788) on sekizinci yüzyıl İngiliz sanatının usta ressamlarındandır. Sanatçının tüm çalışmaları, ilgi çekici doğa manzaralarından, çocukların dokunaklı görüntülerine, sofistike ve göz alıcı toplum portrelerine kadar geniş bir yelpazeye kadar çeşitlilik göstermektedir. Çalışmamız Gainsborough’un “Romanlarla Manzara” isimli 1753-1754 tarihli yağlıboya tekniğinde yapılmış çalışmasını, dönemin Avrupa’daki sanat ortamını, İngiliz resim sanatını, Gainsborough’un biyografisini tanıtmayı amaçlamaktadır. Bu çalışmasının seçilme nedeni ise Romanlarla ilgili olarak ressamın yapmış olduğu ilk çalışma olmasıdır. İngiliz peyzaj okulunun kurucusu olan Gainsborough, güzel sanatlara özgün ve yenilikçi bir yaklaşım getirerek, zamanının sanatsal zevklerini değiştirmeye çalışmıştır. Kendisinden sonra gelen pek çok ressama da ilham kaynağı olmuştur.
  • Öğe
    YENİ TÜRK EDEBİYATI ROMAN ve ÖYKÜLERİNDE “ROMANLAR”
    (Trakya Üniversitesi, 2020) Kiracı, A. Ömer
    Yeni Türk Edebiyatı tarihi incelendiğinde sayısı otuzu aşan öykü ve romanda Çingenelerin konu edildiği görülür . Edebi metnin içinde doğduğu toplumun yerleşik algılarını yansıtması bağlamında, Çingeneleri konu alan eserlerin toplu halde incelenmesi Türk toplumunun Çingenelere olan bakış açısı hakkında ipuçları verecektir. Bu çalışmada, Osmanlı coğrafyasının hemen her bölgesinde kendilerine yer bulan Çingenelerin Türk toplumu ile ilişkileri ve kültürel kimlikleri bağlamında modern Türk anlatılarındaki görünümleri değerlendirilecektir.
  • Öğe
    “Roman Hareketi’ni Toplumsal Hareketlerin Dönüşümü Üzerinden Değerlendirme
    (Trakya Üniversitesi, 2020) Akın, Tuba
    Avrupa’da yerel örgütlenmelerle başlayıp örgütlenme spektrumunun artmasıyla insan hakları, siyasal temsil ve katılım konularında yoğunlaşan Roman Hareketi, 2000’lerin başından itibaren hareketin içerisinde bulunan farklı kimliklerin, anlamların ve kültürel değerlerin performansı yoluyla yeni bir form kazanmıştır. Makalede, bu hareketin hem siyasal alanda hem de kültürel alanda kolektif eylem oluşumlarına sahip olduğu savunulmaktadır. “Siyasi fırsat yapısı üzerinden ilerleyen uygulamaların hareket içerisinde olmasına rağmen Roman Hareketi'ni Yeni Sosyal Hareketler içerisinde nasıl değerlendirebiliriz?”, araştırma sorusu olarak belirlenmiştir. Bu çerçevede, hareket toplumsal hareketler yaklaşımlarının dönüşümü üzerinden incelenecektir. Roman Hareketi’nin sahip olduğu içsel çeşitliliğin incelenmesiyle, hem toplumsal hareketler literatürü için farklı paradigmaların değerlendirilmesi hem de Roman toplumu hakkında yapılan sosyolojik çalışmalarda Roman Hareketi’nin bir incelemesinin sunulması ile literatüre katkı sağlanması amaçlanmaktadır. Bu çalışma, literatür taraması ve doküman analizi yoluyla yapılan nitel bir araştırmadır. Makalede, siyasi alana odaklanan paradigma kaynak mobilizasyonu ve siyasi fırsat yapısı kuramları; YTH paradigması ise Habermas, Touraine ve Melluci’nin argümanları üzerinden değerlendirilmiştir.
  • Öğe
    Türkiye’deki Dezavantajlı Grupların ve Roman Vatandaşların Eğitimi Hakkında Yapılan Çalışmaların Analizi/İncelenmesi
    (Trakya Üniversitesi, 2021) Çağlayan, Ebru
    Bu çalışmada Türkiye’de dezavantajlı grupların ve bu grupta yer alan Roman öğrencilerin eğitimlerinin hangi boyutlarıyla incelendiğini belirlenmek amacıyla ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayımlanan 2010-2020 yılları arasındaki dezavantajlı öğrencilerin eğitimlerini ve Romanların eğitimlerini konu alan 15 çalışma incelenmiştir. Bu çalışmalar dezavantajlı öğrencilerin eğitimlerini ve yalnızca Roman öğrencilerin eğitimini konu alan çalışmalar olarak gruplandırılarak araştırmaların amacı ve bulguları odağında gözden geçirilmiştir. Nitel desende yürütülen araştırmada, çalışmalar doküman analizi kullanılarak incelenmiştir. Araştırma sonuçların göre; çalışmalarda en fazla nitel yöntem tercih edilmiştir ve bu çalışmalar en çok öğrencilerle yapılmıştır. İncelenen çalışmaların çoğunluğunun akademik başarı, okula devam etme, dezavantajlı ve roman öğrencilerin eğitim sistemi içinde yaşadıkları problemler odağında yürütüldüğü görülmüştür. Bu çalışmaya ek olarak dezavantajlı ve Roman öğrencilerin eğitimlerini konu alan yüksek lisans/ doktora tezlerinin analizi/incelenmesi yapılabilir.
  • Öğe
    Türkiye’de Romanlar ve Alt Kimlik Grupları: Etno-Dilsel Farklılıkların Kimliğe Yansımaları
    (Trakya Üniversitesi, 2021) Yanıkdağ, Tülin
    Roma are a community known for their specific culture. The roots of Roma in Turkey extend to the very ancient terms and this community doesn't indicate a homogeneous structure. This study examines language-based subgroups in Turkey. In other words, it focuses on Rom, Dom and Lom groups which are desired to be united under the umbrella of Roma but differ in terms of their language characteristics. From this point of view, it seeks an answer for the question of whether Roma identity is inclusive for their subgroups or it makes differences invisible. In this study, although the term Roma has been used predominantly, the term Gypsy has also been addressed. The reason of this is to pay attention to the debates over the identity issue. The methodology of this article is based on the data obtained from the academic literature. In this context, primarily, the Roma and Gypsy duality and the timeline of these communities’ history in Turkey will be discussed through the migration phenomenon. Subsequently, language-based subgroups will be examined.
  • Öğe
    Romanlar (Kıptiler) ve Cizye: Silistre Kazası Örneği (1843)
    (Trakya Üniversitesi, 2021) Dingeç, Emine
    Bu makale XIX. yüzyılın ortalarına doğru Silistre ve çevresinde yaşayan Kıptilerin üretken bir toplum olduğunu ve yüksek seviyelerde vergi vererek devlet ekonomisine katkı sağladığını göstermektedir. Bunun için 1840’lı yıllarda Silistre kazasında yaşayan Kıptilerin ekonomik durumları incelenecektir. Söz konusu incelemede kazançlar esas alınarak toplanan cizye vergisinin verileri, ampirik olarak değerlendirilecektir Makalenin temel kaynağı, Başkanlık Osmanlı Arşivi’nde Maliye Nezareti Cizye Kataloğunda 224 numarada kayıtlı olan 1259/1843 tarihli cizye defteridir. Defter, Silistre Kazasının yanında Çardak ve Umurfakih Kazalarının cizye vergisini içermektedir. Bölgenin seçilmesindeki en önemli etken Silistre’nin öncelikle Kıpti nüfusunun çoğunluk olarak bulunduğu Rumeli Eyaleti’nde bulunmasıdır. Seçimde göçebe ve yerleşik nüfusun bir arada olması, ayrıca Müslüman ve Gayrimüslim verilerine ulaşılabilmesi etkili olmuştur. Tarih olarak ise Osmanlı Devleti’nde idari, ekonomik ve sosyolojik açıdan değişimlerin yaşandığı dönem tercih edilmiştir.