Yazar "Girgin, Derya" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe The effect of social support, depression, and illness perception on treatment adherence in patients with multiple sclerosis(Marmara Univ, Fac Medicine, 2022) Girgin, Derya; Tosun, Zeynep; Turgut, Nilda; Guler, SibelObjective: This study was planned to determine the treatment adherence levels of multiple sclerosis (MS) patients and the factors affecting treatment adherence. Patients and Methods: This descriptive and cross-sectional study was conducted with 211 people with MS. Data for this study was obtained through face-to-face interviews with MS patients who presented at the neurology outpatient clinics of two university hospitals between April and October 2018. The Morisky, Green, and Levine Adherence Scale, Beck Depression Inventory, Multidimensional Perceived Social Support Scale, and the Illness Perception Scale were used in data collection. Results: The mean age of the sample was 40.03 +/- 10.82, and 70.1% were female. Treatment adherence was not good in half of the patients (51.7%). Patients with good adherence were found to have higher Multidimensional Perceived Social Support Scale scores (p<0.01) and lower Beck Depression Inventory scores (p<0.01). The illness perceptions of the patients regarding MS did not affect treatment adherence (p>0.05). Conclusion: Treatment adherence was insufficient in half of the MS patients. According to our findings, ensuring more cooperation with the families of patients, which constitute the strongest source of social support, increasing treatment adherence can be suggested as well as screening patients with regard to depressive symptomology during follow-up.Öğe Eğitimde Yenilikçi Bir Öğrenme Yaklaşımı: İşbirlikli Yaratıcılık Modeli(Trakya Üniversitesi, 2021) Girgin, Derya; Akcanca, NurChanges in the 21st century have apparently led to the transformation of the structure of education and training activities and required a different perspective on the education and training process. At this point, education programs emphasize the ability of individuals to evaluate real-time problems in a multifaceted and creative way, to work in harmony and to use their high-level thinking skills. In order to develop creativity skills in individuals and to produce, evaluate and apply innovative solutions, social processes should be given more importance rather than individual efforts. The most important step to create a creative education ecosystem in line with changing conditions is to place collaborative creativity into the center of education. For this reason, it is important to reveal how collaborative creativity is conceptualized, especially in educational environments. The objective of this research is, in this context, to reveal collaborative creativity and its theoretical basis, structure, components, models and applications in the context of education at the theoretical level. In the research, a compilation was made on collaborative creativity with a focus on education and scientific studies related to the subject were examined by means of the literature review method. Thus, information about collaborative creativity, which is an innovative learning model in education, and its reflections on education was collected and the subject was addressed from different perspectives. It can be said that the arguments of this study are very important in terms of evaluating the role of collaborative creativity in education as well as being explanatory about its basic elements and components.Öğe Sınıf Öğretmeninin Mesleki Kimliğinin Sosyal Bağlam Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları(Trakya Üniversitesi, 2019) Girgin, Derya; Şahin, ÇavuşÖğretmenlerin kendilerine ilişkin öğretmen algıları,yaşadıkları sosyal bağlamdan etkilenir. Sınıf öğretmeninin mesleki kimliğininsosyal bağlamını; öğretmenin sınıf içi öğretim sürecindeki etkileşimleri, sınıfiçindeki hedefleri, öğretmen kimliğine etki eden dışsal faktörler, öğretmenlikyaşantısında karşılaşılan sorunlar, sınıf öğretmenliğini tanımlamaoluşturmaktadır. Öğretmenin sosyal bağlamdaki görüntüleri, topluluk içindekikatılımı, paylaşımı, etkileşimi, sınıf içi uygulamada edindiği deneyimleri,öğretmenin sahip olduğu inançları, değerleri kimlik sürecini şekillendiren anaöğelerdir. Bu çalışmanın amacı sınıf öğretmenlerinin mesleki kimliklerininsosyal bağlamlarında bulunan karakteristik yapıları belirlemede kullanabilecekgeçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmektir. Bu amaçla geliştirilenölçeğin geçerlik ve güvenirlik çalışmalarında Çanakkale ilinde (merkez veilçeler dahil) görev yapan sınıföğretmenleri (f=381) örneklemi üzerinden ölçeğin açımlayıcı faktör analizi(AFA) yapılmıştır. Ölçekte yer alan maddelerin faktör yükleri .331 ile .842 arasında değişmektedir. AFA’danelde edilen veriler ile, ölçeğin beş faktörlü yapıda olduğunu toplam varyansın % 45.655’ ini açıkladığı görülmüştür. Ölçeğinbütünü için hesaplanan Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı 0.72’dir. Ölçeğindoğrulayıcı faktör analizi (DFA) analizleri Çanakkale ilinde (merkez ve ilçelerdahil) görev yapan sınıf öğretmenleri (f=447) örneklemi üzerinden yapılmıştır.Yapılan DFA sonucunda ki-kare uyum indeksi değerinin serbestlik derecesineoranının (x2/sd =3,32) olduğu görülmektedir. Bu değerin 5’den küçükolması modelin kabul edilebilir olduğunu göstermektedir. Yapılan DFA daulaşılan değerler (RMSEA= 0.072) dikkate alındığında modelin iyi uyum verdiğisöylenebilir. Modelde GFI=.82, AGFI=.79 CFI= .89 ve NFI= .88 olması uyumiyiliği değerlerinin kabul edilebilir değer aralığında olduğu sonucunaulaşılmıştır. Sınıf Öğretmeninin Mesleki Kimliğinin Sosyal Bağlam Ölçeği (SÖMKSBÖ) beş faktörlü, 5’lilikert olarak derecelendirilmiş 29 maddelik olup geçerliği ve güvenirliği testedilmiştir.