Yazar "Benian, Esin" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 5 / 5
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Edirne Baba Demirtaş (Timurtaş) Mahallesi Gelenek-Sel Konutları: Mimari Özellikleri, Potansiyelleri ve Sorunları(Trakya Üniversitesi, 2016) Mısırlı, Arif; Benian, EsinEdirne'nin Osmanlılar tarafından fethedilmesinden sonra, yerleşmenin yoğun olduğu Kaleiçi bölgesi dışında yeni mahalleler oluşturulmaya başlanmıştır. Dönemin ileri gelenleri tarafından kurulan bu mahallelerden biri de Baba Demirtaş Mahallesi'dir. Kentsel sit sınırları içerisindeki mahalle, Edirne kent merkezinin ve Kaleiçi’nin yakınında konumlanmakta; dünya mirası Selimiye Camii ve Külliyesi'nin de geçiş ve etkileşim bölgesi sınırlarında yer al-maktadır. Organik dokuya sahip mahalle, konumu dışında, Osmanlı dönemi kale dışı yerleşmelerine örnek teşkil etmesi ve bünyesinde anıtsal nitelikli tarihi yapılar ile geleneksel konutları barındırması açısından da önem taşı-maktadır. Ancak zamanla kentleşme, trafik, kullanıcı değişmesi, bilinçsiz kullanım, denetimsiz yapılaşma gibi faktörler dokunun bozulmasına ve geleneksel konutların azalmasına neden olmuştur Oysaki kültürel kimliği sergilemek adına geleneksel dokuların ve konutların korunarak günlük yaşama katılmaları sağlanabilir. Özellikle Selimiye Camii ve Külliyesi gibi dünya mirası bir yapının yaşatılması ve sergilenmesinde çevresiyle birlikte ele alınmış olduğu göz önünde bulundurulduğunda, mahalledeki tarihi ve geleneksel yapılar da önem kazanmaktadır Mahallenin ve mevcut geleneksel konutların önemine dikkat çekmek üzere hazırlanan bu çalışmada, mahalle sı-nırları içinde bulunan geleneksel konutların mimari özellikleri incelenmiş; potansiyelleri ve sorunları tespit edil-miştir.Öğe Edirne Hasan Sezai Dergâhı Üzerine Bir İnceleme(2020) Benian, Esin; Mısırlı, ArifDergâhlar, tarikat ve tasavvufi hayatın göstergesi olan birer mimarlık ürünüdür. Döneminde toplumsal birlik ve beraberliğin sağlandığı; aynı zamanda konaklama, söyleşi, tören gibi farklı eylemlerin gerçekleştirildiği tarikat yapılarının da başında yer almaktadır. Bu dergâhlardan biri de Osmanlı Devleti’ne yaklaşık bir asır boyunca başkentlik yapmış Edirne’de yer alan Hasan Sezai Dergâhı’dır. Bir külliye niteliğindeki dergâh cami, iki adet türbe, çeşme, şadırvan ve hazireden oluşmaktadır. Bu çalışmada amaç, restore edilen türbelerin ve şadırvanın yanı sıra 2015 yılında rekonstrüksiyonu tamamlanan caminin bugünkü mimari özelliklerinin literatüre kazandırılmasıdır. Literatür taraması ve alan çalışması doğrultusunda, çalışma kapsamında Hasan Sezai Efendi’nin hayatı ve dergâhın kuruluşu kısaca irdelenmiş, dergâhtaki hazire, şadırvan ve türbelere değinilmiş, caminin mimari özellikleri ise detaylı olarak incelenmiştir. Sonuç bölümünde dergâh, içerdiği yapılar açısından; cami ise işlev, üst örtü biçimi, üst örtü tekniği ve süsleme özellikleri açısından ele alınarak kısmen dönemininyapıları ile benzerlikleriortaya konulmuştur.Sonuç olarak, Osmanlı Dönemi’nde yaygınlık kazanan tarikatlar tarafından birçok dergâh kurulmuştur. Bu dergâhlardan biri olan Hasan SezaiDergâhı da Edirne’nin kültür ve tasavvufî hayatında önemli bir yere sahip olmuştur. Dergâh, Halveti-Gülşeni tarikatının Hasan Sezai Efendi tarafından tesis edilen ve Sezai’ye nispet ile ‘Sezaiyye’ adı verilen kolunu temsil etmiştir. Sezaiyye, 20. yüzyıl başına kadar, Edirne’deki Gülşeni tarikatını temsil eden kol olmuştur.Hasan SezaiDergâhı’nın 15. yüzyıldan itibaren inşasına başlanan tekke ve zaviye gibi benzer nitelikteki yapılar arasında külliye özelliği sergilemesi ve camisinin bir tevhithane işlevine sahip olması açısından da önem taşıdığı görülmektedir. Ayrıca Hasan SezaiCamii’nin kare ya da dikdörtgen planlı, üzeri kırma çatı ya da kubbe ile örtülü klasik camilerden farklılık gösteren mimari özellikleri ile de dikkat çektiği söylenebilir.Öğe Edirne'de iki hıristiyan yapısı: Bulgar Ortodoks Kiliseleri (Kıyık, Uzunkaldırım)(Trakya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2004) Benian, Esin; Büktel, YılmazBu çalışmada, XIX. yüzyılda Edirne'deki Bulgar cemaatine ait iki Ortodoks kilisesi incelenmiştir. Bu yapılardan biri Kıyık'ta yer alan Sv. Georgi Kilisesi, diğeri ise Uzunkaldırım semtindeki Sv. Konstantin ve Helena Kilisesi'dir. Tez konusu olarak ele alınan bu iki kilise, Bulgar cemaatine ait ibadet yapısı olması ve XIX. yüzyıl Bulgar kilise mimarisinin özelliklerini yansıtması açısından önem taşımaktadır. Tezde yapıların plan, cephe ve strüktürel özellikleri incelenerek XIX. yüzyıl Bulgar kilise mimarisi içindeki yerleri tespit edilmeye çalışılmıştır. Çalışma 8 bölümden oluşmaktadır: Birinci bölümde; Edirne'deki Bulgar Ortodoks kiliselerinin inceleme konusu olarak seçilmesindeki nedenler belirtilerek tezin amacı ve bu amaç için kullanılan yöntemler anlatılmaktadır. İkinci bölümde; kiliselerin bulunduğu Edirne ilinin tarihsel gelişimi, fiziki ve demografik yapısı ile Edirne'deki Bulgar yerleşiminden söz edilmektedir. Üçüncü bölümde; Osmanlı dönemindeki azınlık hakları, Hıristiyanlık, Bulgarların bağımsızlıklarını kazanma mücadeleleri, inançları ve bağımsız Bulgar kilisesinin kuruluşundan bahsedilmektir. Dördüncü bölümde; Bulgar kilise mimarisinin genel özellikleri ve gelişimi açıklanmaktadır. Beşinci bölüm; XIX. yüzyıl Bulgar Uyanış dönemi kilise mimarisinin genel özelliklerini ve yine bu döneme ait, Bulgaristan'da yer alan, bazilikal planlı yapı örneklerini kapsamaktadır. Altıncı bölümde; Edirne'deki iki Bulgar Ortodoks kilisesi hakkında bilgi verilmekte; her iki yapıya ait fotoğraf ve çizimler yer almaktadır. Ancak bu çalışmaya başladıktan bir yıl sonra Sv. Georgi Kilisesi'nin restorasyonuna başlanmış ve Mayıs 2004'te de tamamlanmıştır. Bu nedenle Sv. Georgi Kilisesi, restorasyondan önceki durumu ile değerlendirilmiş olup restorasyon esnasındaki değişikliklere ise yine bu bölümde ayrıca değinilmiştir. Yedinci bölümde; Sv. Georgi Kilisesi ile Sv. Konstantin ve Helena Kilisesi'nin birbirleriyle ve beşinci bölümde bahsedilen yapı örnekleriyle karşılaştırmalı çalışması yer almakta; yapılar, bölümlerinin benzerlik ve farklılıklarına göre değerlendirilmektedir. Sekizinci bölümde de sonuç olarak, Edirne'deki iki Bulgar Ortodoks kilisesinin XIX. yüzyıl Bulgar kilise mimarisi içindeki yerleri tespit edilmeye çalışılmıştır. Ek olarak Sv. Konstantin ve Helena Kilisesi kitabesinin Bulgarca çevirisi ile Sv. Georgi Kilisesi'nin restorasyon çalışmalarına ait belge ve fotoğraflar verilmiştir. Aralık 2004'te tamamlanan çalışma 291 sayfadan oluşmaktadır.Öğe Erzurum ili Oltu ilçesinin kentsel gelişimi üzerine bir inceleme (m.ö. 4. yüzyıl – 1923)(Trakya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2021) Durmaz, Yunus Emre; Benian, EsinDoğu Anadolu Bölgesi?nin önemli yerle?imlerinden biri olan Erzurum ili Oltu ilçesinin geçmi?i Urartulara kadar uzanmaktadır. Tarihsel süreçte Selçuklular, Gürcüler, Osmanlılar ve Ruslar gibi farklı kültürlere ve medeniyetlere ev sahipliği yapmı? olması da kentin öneminin artmasında ve geli?mesinde büyük rol oynamı?tır. Ancak farklı dönemlerin ve kültürlerin birer göstergesi olan sınırlı sayıdaki tarihi yapı günümüze ula?abilmi?tir. Günümüze ula?an yapıların da yeterince korunamadıkları ve kent ya?amına kazandırılamadıkları görülmektedir. Çalı?mamızda ki amaç, Oltu?nun M.Ö. 4. yüzyıldan Cumhuriyet dönemine kadar uzanan süreçteki kentsel geli?imini incelemektir. Çalı?ma, be? bölümden olu?maktadır: Birinci bölümde, çalı?manın amacı, kapsamı ve yöntemi belirtilmi?tir. ?kinci bölümde, Oltu?nun konumu, fiziki ve coğrafi özellikleri, tarihsel geli?imi ve stratejik önemi ele alınmı?tır. Üçüncü bölümde, Oltu?da günümüze ula?an ve ula?amayan yapıların konumu, tarihsel geli?imi ve mimari özellikleri detaylı bir ?ekilde incelenmi?tir. Dördüncü bölümde Oltu?nun M.Ö. 4. yüzyıldan Cumhuriyet Dönemi'ne kadar uzanan süreçteki geli?imi ve deği?imi ele alınmı?tır. Be?inci bölüm ise sonuç ve değerlendirmeden olu?maktadır.Öğe Modern mimaride iç-dış ilişkisi üzerine bir değerlendirme(Trakya Üniversitesi, 2010) Benian, Esin; Antel, AylaBu çalışma ile ülkemiz mimarlık ortamına, `Modern Mimarlık' üzerine bir kaynak sunulması hedeflenmektedir. Buradan hareketle Modern Mimari'de iç-dış ilişkisinin incelenmesine ve değerlendirilmesine yönelik olarak, Modern Mimarlık ve bu döneme ait örnekler ele alınmaktadır. Çalışma yedi bölümden oluşmaktadır:Birinci bölümde; çalışmanın amacı, önemi, kapsamı ve yöntemi vurgulanmaktadır.İkinci bölümde; çalışmada sözü geçen ve özellikle dilimizde anlam karmaşasına yol açan modern, modernlik, modernleşme, modernizm kavramları açıklanmaktadır.Üçüncü bölümde; Modern Mimari'ye açıklık getirmek amacıyla Modern Mimari'nin oluşumunda ve gelişiminde rol oynayan faktörlerden söz edilmektedir.Dördüncü bölümde; Modern Mimari'deki ideolojik yaklaşımlar ele alınarak dönem mimarlarının tasarım yaklaşımları, mimariye bakış açıları, manifestolar ve bunlara bağlı olarak gelişen mimarlık ortamı incelenmektedir.Beşinci bölümde; mimaride iç-dış ilişkisi kavramı açıklanmakta ve tarihsel süreçte mimarideki iç-dış ilişkisi irdelenmektedir.Altıncı bölümde; Modern Mimari'nin -Modern Mimarlık yaklaşımlarından ya da modern mimarlardan birinin- temsilcisi kabul edilen bina örnekleri incelenerek Modern Mimari'de iç-dış ilişkisi değerlendirilmektedir.Yedinci bölüm ise sonuçları ve önerileri kapsamaktadır.Ağustos 2010'da tamamlanan bu çalışma 258 sayfadan oluşmaktadır.Anahtar kelimeler: Modern Mimari, 20. Yüzyıl Mimarisi, iç-dış ilişkisi, biçim, işlev, şeffaflık, modern, ideoloji