Yazar "Aral, Neriman" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 10 / 10
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe ADAPTATION OF THE BEERY-BUKTENICA DEVELOPMENTAL TEST OF VISUAL-MOTOR INTEGRATION TO SIX YEARS (60-72 MONTHS) OLD TURKISH CHILDREN(Hacettepe Univ, 2011) Ercan, Zulfiye Gul; Aral, NerimanThis study was planned to adapt the Beery-Bikutenica Developmental Test of Visual-Motor Integration(VMI-5th) (Beery & Beery 2004)for Turkish children with six ages (60-72 month), whose original was developed by Beery-Buktenica. The instruction of test was translated into Turkish and the content validation was examined in line with the opinion of specialists. The form which finalized in line with the opinions of specialists was applied to 206 children and the correlation between subtest of inventory were examined. It was determined that the correlation between all test were meaningful (p<.01). Internal consistency reliability coefficients were calculated and retest correlation, it was determined between .67-.79. As a result of test-retest correlation, it was determined that the test provided consistent results over time (r.72-.84). The outputs obtained from the Frostig Visual Perception Test which was applied due to similar scale validity with Beery-Buktenica VMI(-5th) were determined as consistent (p<.05). For the criteria validity of the test, teacher assesstments were taken as the basis and it was determined that those children whose visual-motor integration development was poor and good than peers according to the Beery-Buktenica (VMI-5th), was also poor and good according to the teachers. In line with the findings, it has been determined that the Beery-Buktenica (VMI-5th) constitued a valid and reliable measuring tool for six years old (60-72 month) Turkish children.Öğe Anasınıfı çocuklarının görsel-motor koordinasyon gelişimine görsel algı eğitiminin etkisinin incelenmesi(2011) Ercan, Zülfiye Gül; Aral, NerimanBu araştırmada görsel algı eğitimi uygulanan ve uygulanmayan çocukların görsel-motor koordinasyon gelişimlerinin incelenmesi, görsel algı eğitiminin çocukların görsel-motor koordinasyon gelişimi üzerinde etkili olup olmadığının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada ön test, son test, kalıcılık testi kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Araştırma, Edirne İl Merkezinde bulunan iki ilköğretim okulundaki anasınıflarından basit tesadüfi örnekleme ile belirlenen dört anasınıfına devam eden 78 çocuk üzerinde yürütülmüştür. Bu sınıflardaki 39 çocuk deney, 39 çocuk kontrol grubunu oluşturmuştur. Deney grubundaki çocuklara üç ay süreyle haftada üç kez görsel algı eğitim programı uygulanmıştır. Araştırmada Beery (1967) tarafından geliştirilen Beery-Buktenica Gelişimsel Görsel-Motor Koordinasyon Testi (GMK-5)Türkçeye uyarlanarak kullanılmıştır. Araştırmada karışık ölçümler için iki faktörlü ANOVA, İlişkisiz Örneklemler İçin t Testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda deney ve kontrol grubundaki çocukların görsel-motor koordinasyon gelişim puanları arasında deney grubu lehine anlamlı bir farklılık olduğu (p<.001) belirlenmiştir.Öğe Beery-buktenica gelişimsel görsel-motor koordinasyon testinin altı yaş (60-72 ay) Türk çocuklarına uyarlanması(2011) Ercan, Zülfiye Gül; Aral, NerimanBu araştırma Beery-Buktenica tarafından geliştirilen Beery-Buktenica Gelişimsel Görsel-Motor Koordinasyon Testinin (GMK-5) (Beery & Beery 2004) altı yaş (60-62 ay) Türk çocuklarına uyarlanması amacıyla planlanmıştır. Beery-Buktenica Görsel-Motor Koordinasyon Testinin uygulama yönergelerinin Türkçe'ye uyarlaması yapılarak uzman görüşleri doğrultusunda kapsam geçerliği incelenmiştir. Uzman görüşleri doğrultusunda düzenlenen test 206 çocuğa uygulanmış testin alt boyutları arasındaki korelasyona bakılmıştır. Tüm alt boyutlar arasındaki korelasyonun anlamlı olduğu (p<.01), iç tutarlılığa ilişkin güvenirlik katsayısının .67-79 arasında değiştiği görülmüştür. Yapılan test-tekrar test korelasyonu sonucunda testin zamana bağlı tutarlı sonuçlar verdiği saptanmıştır (r.72-.84). Beery-Buktenica Gelişimsel Görsel-Motor Koordinasyon Testi(GMK-5) ile benzer ölçek geçerliği ile ilgili olarak uygulanan Frostig Görsel Algılama Testinden elde edilen sonuçlar tutarlı bulunmuştur (p<.05). Testin ölçüt geçerliği çalışmalarında öğretmen değerlendirmeleri esas alınmış ve Beery-Buktenica Gelişimsel Görsel-Motor Koordinasyon gelişimleri yaşıtlarından zayıf ve iyi olan çocukların öğretmenler tarafından da zayıf ve iyi olarak değerlendirildikleri saptanmıştır. Elde edilen bulgular doğrultusunda Beery-Buktenica (GMK-5th) Testinin altı yaş (60- 72 ay) Türk çocukları için geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu belirlenmiştir.Öğe Çocukların Televizyon Seyretme Alışkanlıklarının Yaş Ve Cinsiyete Göre İncelenmesi(2011) Aral, Neriman; Ceylan, Remziye; Bıçakçı, Müdriye YıldızBu araştırma ilköğretim dördüncü ve beşinci sınıfa devam eden çocukların yaş ve cinsiyetinin çocukların hafta içi ve hafta sonu televizyon seyretme süresi, seyrettikleri program türü ve televizyon seyretme zamanlarında etkili olup olmadığının belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırma Kırşehir il merkezinde bulunan tesadüfi örnekleme ile seçilen üç ilköğretim okuluna devam eden, araştırmaya gönüllü katılan toplam 315 çocuk üzerinde yürütülmüştür. Araştırmada çocukların televizyon seyretme alışkanlıklarını ve çocuk hakkında bilgileri elde etmek amacıyla “Anket Formu” kullanılmıştır. Araştırma sonucunda cinsiyetin hafta içi ve hafta sonu televizyon seyretme süresi, seyrettikleri program türünde etkili olduğu belirlenirken (p<.001, p<.005), yaşın hafta içi ve hafta sonu televizyon seyretme süresi, seyrettikleri program türünde etkili olmadığı saptanmıştır (p>.005).Öğe Investigation of Visual Motor Integration Skills in Children With Speech Sound Problems(Sage Publications Inc, 2016) Ercan, Zulfiye Gul; Yilmaz, Sule; Tas, Memduha; Aral, NerimanThe aim of this study was to investigate visual motor integration skills in children with speech sound disorders compared with age-matched controls. Sixty-five children aged from 5 to 61/2 years old (68% males, 32% females; M age=5.4, SD=0.5) participated in the study. Thirty-one of them had speech sound problems, and 34 were children without any problem in their speech. The Ankara Articulation Test for evaluating speech sound skills and the Beery-Buktenica Developmental Test of Visual Motor Integration with its supplemental tests of Visual Perception and Motor Coordination were used in the study. Visual Motor Integration, Visual Perception, and Motor Coordination scores of children with speech sound disorders were significantly lower than those of controls.Öğe Okul Öncesi Eğitim Kurumunda Çalışan Öğretmenlerin Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi(Trakya Üniversitesi, 2012) Ceylan, Remziye; Bıçakçı, Müdriye Yıldız; Aral, Neriman; Gürsoy, FigenIn this research, it is intended to determine the problem solving abilities of pre-school teachers and to investigate if some variables cause significant difference in problem solving abilities of teachers. The research has been conducted on 122 teachers who are employed in pre school education institutions located at Ankara. In order to collect information about teachers and the institutions that they are employed in “General Information Form”; in order to evaluate the problem solving abilities of teachers “Inventory of Problem Solving” which has been designed by Heppner and Petersen (1982) and whose validity and reliability were checked by Taylan (1990) were used. At the end of the study, it has been determined that age is a determinative factor on problem solving abilities of teacher candidates; while their graduated department, the seniority, their type of the institution, the number of the children in the group and their ages do not have any significant impact on the level of problem solving abilities of teachers.Öğe PENN ETKİLEŞİMLİ AKRAN OYUN ÖLÇEĞİ EBEVEYN FORMUNUN (PIPPS-P) GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI(2016) Aral, Neriman; Ahmetoğlu, Emine; Acar, İbrahim HakkıAmaç: Bu araştırmanın amacı Fantuzzo, Mendez ve Tighe (1998) tarafından geliştirilen Penn Etkileşimli Akran Oyun Ölçeği-Ebeveyn Formunu Türkçeye uyarlamak, ölçeğin geçerlik ve güvenirlik analizlerini yapmaktır. Gereç-Yöntem: Penn Etkileşimli Akran Oyun Ölçeği erken çocukluk ortamlarındaki akran oyun davranışlarını ebeveynlerin ve öğretmenlerinin anlamaları için 32 maddelik üç boyutlu bir ölçektir. Araştırma verileri İstanbul İl Merkezinde bulunan çoğunlukla orta ve üst sosyo-ekonomik düzeyde, yaş ortalaması 60.38 (SS= 9.98) olan, okul öncesi eğitim alan, 442 çocuğun ebeveynlerinden toplanmıştır. İlk adım olarak, Penn Etkileşimli Akran Oyun Ölçeği-Ebeveyn Formu dil ve kültürel açıdan Türkçeye uyarlandı. Ölçeğin geçerliliği Doğrulayıcı Faktör Analizi, alt ölçekler arası korelasyonlar ve alt-üst %27 lik grup puan farklarıyla ölçülmüştür. Geçerliliği ölçeğin iç güvenirliği de Cronbach's alpha yöntemi ile hesaplanmıştır. Buna ek olarak ölçeğin diğer ölçekler ile yordayıcı geçerliliğine bakıldı. Bulgular: Yapılan Doğrulayıcı Faktör Analizleri sonucu ölçeğin orijinal ölçekteki gibi üç faktörlü bir yapıya sahip olduğu belirlenmiştir: Oyun Etkileşimi (?2(26)= 90.719, CFI=0.901, RMSEA=0.075, SRMR=0.05), Oyunun Bozulması (?2(35)= 88.319, CFI=0.916, RMSEA=0.059, SRMR=0.043) ve Oyundan Kopma (?2(34)= 81.715, CFI=0.892, RMSEA=0.056, SRMR=0.045) olarak bulunmuştur. İç güvenirlik katsayıları Oyun Etkileşimi (?=.72), Oyunun Bozulması (?=.75) ve Oyundan Kopma (?=.68) olarak bulunmuştur. Ayrıca ölçeğin öğretmen tarafından değerlendirilen sosyal gelişim ve biliş temelli problem davranış ölçekleriyle korelasyon göstermesi ölçeğin geçerlilik ve genelle bilinirliğini göstermiştir. Sonuç: Bu analizler doğrultusunda Penn Etkileşimli Akran Oyun Ölçeği-Ebeveyn Formunun, geçerli, güvenilir ve Türk çocuklarına uygun olduğu kabul edilmiştirÖğe Penn Etkileşimli Akran Oyun Ölçeği Öğretmen Formunun (PEAOÖ-Ö) Uyarlama Çalışması(2017) Ahmetoğlu, Emine; Acar, İbrahim Hakkı; Aral, NerimanBu araştırmanın amacı, Penn Etkileşimli Akran Oyun Ölçeği-Öğretmen Formunu (PEAOÖ-Ö) (Fantuzzo, Mendez, & Tighe, 1998) Türkçeye uyarlamak, ölçeğin geçerlik ve güvenirlik analizlerini yapmaktır. Penn Etkileşimli Akran Oyun Ölçeği, erken çocukluk ortamlarındaki akran oyun davranışlarını öğretmenlerinin anlamaları için 32 maddelik üç alt boyutlu bir ölçektir. Araştırma verileri İstanbul İl Merkezinde bulunan, orta ve üst sosyo-ekonomik düzeyde, yaş ortalaması 60.27 (SS= 9.71) olan, okul öncesi eğitim alan, 442 çocuğun öğretmenlerinden elde edilmiştir. İlk adım olarak, Penn Etkileşimli Akran Oyun Ölçeği-Öğretmen Formu dil ve kültürel açıdan Türkçeye uyarlanmıştır. Daha sonra ölçeğin geçerliliği Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA), alt ölçekler arası korelasyonlar ve alt-üst %27 lik grup puanları kullanılarak sınanmıştır. Ölçeğin iç tutarlılığı de Cronbach's alpha yöntemi ile hesaplanmıştır. Buna ek olarak, ölçeğin diğer ölçekler ile yordayıcı geçerliliğine bakılmıştır. Yapılan Doğrulayıcı Faktör Analizleri sonucunda, ölçeğin orijinal ölçekteki gibi Oyun Etkileşimi (?2(32) = 179.461, CFI=0.914, RMSEA=0.10, SRMR=0.04), Oyunun Bozulması (?2(39) = 245.199, CFI=0.911, RMSEA=0.10, SRMR=0.049) ve Oyundan Kopma (?2(24) = 149.857, CFI=0.90, RMSEA=0.10, SRMR=0.05) olmak üzere üç faktörlü bir yapıya sahip olduğu belirlenmiştir. İç güvenirlik katsayıları; Oyun Etkileşimi için ?=.85, Oyunun Bozulması için ?=.89 ve Oyundan Kopma için ?=.81 olarak bulunmuştur. Ayrıca ölçeğin öğretmen tarafından değerlendirilen sosyal gelişim ve problem davranış ölçekleriyle korelasyon göstermesi ölçeğin geçerlilik ve genellenebilinirliğini göstermiştir. Bu analizler doğrultusunda Penn Etkileşimli Akran Oyun Ölçeği-Öğretmen Formunun, geçerli, güvenilir ve Türk çocuklarına uygun olduğu kabul edilmiştir.Öğe Schaeffer Kardeş Davranışı Değerlendirme Ölçeğinin Türkçe Uyarlaması(2008) Aral, Neriman; Ahmetoğlu, EmineBu çalışmada, Schaeffer-Edgerton tarafından geliştirilen, Mc Hale ve arkadaşları (1986) tarafından tekrar gözden geçirilen normal gelişim gösteren çocukların engelli kardeşleriyle olan ilişkilerini değerlendirmek amacıyla hem kardeşlere hem de annelere uygulanan Schaeffer Kardeş Davranışı Değerlendirme Ölçeği’ nin (anne ve kardeş formu) Türkçe’ ye uyarlanarak, geçerliğinin ve güvenirliğinin araştırılması, anne ve kardeş değerlendirmeleri arasında fark olup olmadığının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma bulgularına dayalı olarak Schaeffer Kardeş Davranışı Değerlendirme Ölçeğinin (Schaeffer Sibling Behaviour Rating Scale) kardeş ilişkilerini normal gelişim gösteren kardeşlerin ve annelerinin değerlendirmelerini ölçmek amacıyla kullanılabilecek, 30 madde ile beş alt boyuttan oluşan, geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu belirlenmiştir.Öğe Zihinsel Engelli Çocukların Yaşlarına ve Engellerinin Tanılandığı Zamana Göre Anne Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi(2005) Ahmetoğlu, Emine; Aral, NerimanAraştırmada zihinsel engelli çocuğa sahip olan annelerin kaygi düzeylerinin belirlenmesi ve annenin kaygı düzeyinde engelli çocuğun yaşının ve ilk tıbbi tanının konulduğu zamanın farklılık yaratıp yaratmadığının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma Edirne ili Trakya Üniversitesi Zihin ve Hareket Özürlü Çocuklar için Eğitim Araştırma ve Uygulama Merkezine devam eden zihinsel engelli çocukların anneleri üzerinde yürütülmüştür. Araştırmaya gönüllü olarak katılmayı kabul eden zihinsel engelli çocuğu olan 100 anne dahil edilmiştir. Araştırmada engelli çocuk ve diger aile bireyleri hakkındaki bazı genel bilgiler elde etmek amacıyla araştırmacılar tarafından hazırlanan "Genel Bilgi Formu " ile zihinsel engelli çocukların annelerinin kaygı düzeylerini belirlemek amacıyla Holroyd tarafından geliştirilen Akkök (1989) tarafından Türkçe'ye çevrilerek geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılan Ailelerin Kaygı ve Endişe Düzeyini Ölçme Araci kullanılmiştir. Araştırma sonucunda; annelerin kaygı düzeylerinin engelli çocugun yaşına ve engelinin tanılandığı zamana göre anlamlı derecede farklı oldugu (p<0.05) belirlenmistir.