Özden, Muharrem2021-11-202021-11-2020171309-7660https://app.trdizin.gov.tr/makale/TWpReE56Y3pNdz09https://hdl.handle.net/20.500.14551/5709Bu araştırmanın amacı, kitap ve kütüphane kavramına ilişkin ortaokul öğrencilerinin algılarını, metaforlar kullanarak analiz etmektir. Nitel olarak desenlenen araştırmada fenomenoloji (olgubilim) deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2015-2016 öğretim yılında Edirne il merkezindeki 11 ortaokulda 5. 6. 7.ve 8. sınıflarda öğrenim gören toplam 1700 öğrenci oluşturmuştur. Araştırma amacı doğrultusunda katılımcılardan "kitap ve kütüphane" kavramına ilişkin metaforlar üretmeleri istenmiştir. Araştırma verileri katılımcıların, "kitap... gibidir; çünkü...", "kütüphane... gibidir; çünkü..." cümlelerini tamamlamaları yoluyla elde edilmiştir. Bu verilerin tutarlı olmayanları elenerek kitapla ilgili 1579 öğrenciden 277, kütüphane ile ilgili 1314 öğrenciden 307 farklı metafor, değerlendirmeye alınmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Kitap için en çok kullanılan metaforlar sırasıyla: "Arkadaş", "Dost", "Hayat"; kütüphane için en çok kullanılan metaforlar sırasıyla:"Ev", "Dünya", "Okul"dur. Katılımcıların "kitap" ve "kütüphane" kavramına ilişkin kullandıkları ya da geliştirdikleri metaforlar, ortak özellikleri bakımından 7 başlık altında sınıflandırılmıştır. Bunlar; kitap ve kütüphanenin bilgi kaynağı olması, yönlendirici ve yol gösterici olması, dinlendirici ve eğlendirici olması, bireysel gelişimi destekleyici olması, özgün ve farklı bir öğe olması, değerli ve yaşamsal olması, baskı yaratan bir öğe olması şeklindedir. Katılımcıların kitap ve kütüphane kavramına ilişkin geliştirdikleri metaforların kategorilere göre dağılımında ise kitabın bilgi kaynağı olmasına ilişkin metaforlar birinci sıradadır. Daha sonra; dinlendirici ve eğlendirici olması, yönlendirici ve yol gösterici olması şeklindedir. Katılımcıların kütüphane kavramına ilişkin geliştirdikleri metaforların kategorilere göre dağılımında ise kütüphanenin bilgi kaynağı olmasına ilişkin metaforlar birinci sıradadır. Daha sonra; dinlendirici ve eğlendirici olması, değerli ve yaşamsal olması şeklindedirThis study aims to analyze the metaphoric perceptions of secondary school students on the concepts of book and library. The study is a quantitative research employing a phenomenology design. The target group of the study are 1700 secondary year students studying at 5th, 6th, 7th and 8th grades during 2015-2016 academic year. These students are from11 different secondary schools located in the city of Edirne. To achieve the aim of the study the participants were asked to generate metaphors related to the concepts of book and library. The participants were asked to complete two statements; “The book is like a/an ..., because ...” and “The library is like a/an ..., because ...”. The inconsistent data was eliminated and 277 out of 1579 metaphors were elicited from the concept related to “the book” and 307 out of 1314 metaphors were elicited from the concept related to “the library”. Content analysis was used to interpret the data. The vast majority of metaphors used for “the book” are as follows: friend, mate, life and the vast majority of metaphors used for “the library” are as follows: home, world, and school. The generated metaphors by the participants related to the concepts “the book” and “the library” were grouped under 7 headings. The book and the library are: source of knowledge; guide and revealing the right direction, entertaining and causing relaxation, supporting personal development, unique and different elements, valuable and vital elements, elements that cause pressure. The elicited metaphors related to “the book” in terms of findings are as follows: the majority of the participants stated that the book is source of knowledge, the second in ranking finding pointed that “the book is entertaining and causing relaxation”. The third item that got one of the highest ratings is that the book is a guide and revealing the right direction. The elicited metaphors related to” the library” in terms of findings are as follows: the majority of the percent stated that the library is source of knowledge, the second in rating finding pointed that “the library is entertaining and causing relaxation”. The third item that got the 3rd highest ratings is that the library is valuable and vital elements.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessEğitim, Eğitim AraştırmalarıBilgi, Belge YönetimiORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN KİTAP VE KÜTÜPHANE KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARITHE METAPHORIC PERCEPTIONS OF SECONDARY SCHOOL STUDENTS ON THE CONCEPTS OF BOOK AND LIBRARYArticle714134241773