Acar, MeltemÖzkan, Yeşim Özer2024-06-122024-06-1220111302-9967https://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/136286https://hdl.handle.net/20.500.14551/14918Bu araştırmanın amacı Eğitim Fakültesi dördüncü sınıf öğrencilerinin Milli Eğitim Bakanlığı tarafından belirlenen öğretmenlik mesleği genel yeterliklerinin hangisini “daha önemli” gördüklerinin belirlenmesidir. Çalışma, öğretmen yeterliklerinin, öğretmen yetiştirme politikaların belirlenmesinde, öğretmen yetiştiren yüksek öğretim kurumlarının hizmet öncesi öğretmen yetiştirme programlarında, öğretmenlerin hizmet içi eğitiminde, öğretmenlerin seçiminde, öğretmenlerin işi başarımlarının, performanslarının değerlendirilmesinde, öğretmenlerin kendilerini tanıma ve kariyer gelişimlerinde kullanılması planlandığı için önem taşımaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu 2010-2011 eğitim öğretim yılı Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Kilis 7 Aralık Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde öğretmenlik programlarında öğrenim görmekte olan 169 dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak “Öğretmen Yeterlikleri Değerlendirme Formu” hazırlanmıştır. Verilerin analizinde öğretmen yeterlikleri değerlendirme formu Thurstone’un karşılaştırmalı yargı kanununun V. Hal denklemi ile tam veri matrisinden ölçeklenmiştir. Ölçekleme çalışmasında öncelikle öğrencilerin altı öğretmen yeterliğini ikili olarak yapmış oldukları karşılaştırmalara ait frekans değerleri belirlenmiş ve ardından bu değerler ile frekans matrisi oluşturulmuştur. Ardından frekans matrisinin her hücresindeki değer toplam kişi sayısına bölünerek oranlar matrisi (P) elde edilmiştir. Oranlar matrisindeki hücre değerlerine karşılık gelen Z değerleri belirlenmiş ve birim normal sapmalar matrisi oluşturularak ölçek değerleri hesaplanmıştır. Elde edilen ölçek değerleri küçükten büyüğe doğru sıraya konulduğunda bir öğretmende bulunması gereken yeterlikler, en öncül bulunması gerekenden son sırada bulunması gerekene doğru sıralanmıştır. Bu sonuca göre öğrencilere açısından bir öğretmende bulunması gereken en öncül yeterlik alanı “Öğrenciyi Tanıma” olarak belirlenirken bunu sırasıyla Öğrenmeyi, Gelişimi İzleme ve Değerlendirme”, “Kişisel ve Mesleki Değerler-Mesleki Gelişim”, “Öğrenme ve Öğretme Süreci”, “Okul-Aile ve Toplum İlişkileri” ve son sırada “Program ve İçerik Bilgisi” yeterliği izlemiştir.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessÖğretmenlik mesleği genel yeterlikleri üzerine ikili karşılaştırma yöntemiyle bir ölçekleme çalışmasıArticle40389101136286