Çelikten, SemaKöksal, Handan2024-06-112024-06-112014https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=48XPj7KKQhKUgntkUiKO3Dc5c5ujQ3RBFD9X5Az3Syh7Aps1YwyLGJdtqWRt9N63https://hdl.handle.net/20.500.14551/11367Yüksek LisansSözlük kullanma becerisi yabancı dil öğrenme ve öğretme sürecinin vazgeçilmez unsurlarındandır. Sözlük okuma edincinin gelişebilmesi ise strateji odaklı bir eğitim anlayışı ile mümkün olabileceğinden bu çalışmanın çıkış noktasını özerk öğrenme oluşturmaktadır. Çalışmanın amacı Trakya Üniversitesi Alman Dili Eğitimi ve Mütercim Tercümanlık bölümlerinin Hazırlık sınıflarında okuyan öğrencilerin sözlük okuma edincini betimlemektir. Bu amaç doğrultusunda yabancı dil olarak Almancanın öğrenim ve öğretim sürecine yönelik sözlüklerin sembolleri ve sözlük dili açıklanmıştır. Çalışmada "Öğrencilerin sözlük okuma var mı?", "Varsa hangi sembolleri ve hangi kısaltmaları okuyabiliyorlar?" sorularına cevaplar aranmıştır. Çalışma betimsel bir çalışma olup, nicel veriler istatistikî olarak ele alınmıştır. Yapılan araştırmalar yabancı dil olarak Almanca dersinde öğrencilerin sözlük kullanma becerisinin %24.70 olduğu ve bu öğrencilerin bütün içinden %45.69'sinin dil bilgisel kısaltmaları okuyabildikleri, %32.05 kelime ile ilgili olan kısaltmaları okuyabildikleri, %9.26 sembolleri ve %13 ifadelerle ilgili örnekleri çözümleyebildikleri tespit edilmiştir.Beim Lehr- und Lernprozess einer Fremdsprache ist die Wörterbuchlesekompetenz ein wesentlicher Bestandteil. Der Ausgangspunkt dieser Arbeitet bildet das Autonome Lernen, da die Wörterbuchlesekompetenz mittels strategieorientierendem Lernen vermittelt werden kann. An der Trakya Universität gibt es die Abteilungen zur Deutschlehrerausbildung und Übersetzen-Dolmetschen. Studenten, die in diesen Abteilungen immatrikuliert sind lernen ein Studienjahr Deutsch in der Vorbereitungsklasse. Ziel der Arbeit ist die Wörterbuchlesekompetenz dieser Studierenden festzustellen. Diesbezüglich wurden in der Untersuchung auch die Symbole der Wörter und die Wörterbuchsprache erklärt. In diesem Zusammenhang wurden Antworten auf folgende Fragen gesucht: "Haben die Lernende Wörterbuchlesekompetenz? Wenn ja Welche?" Diese Fragen stellen die Relevanz des lebenslangen Lernens fest. Weil das autonome Lernen Oberbegriff des lebenslangen Lernens und eines von wichtigsten Begriffen des Konstruktivismus ist, wird ihm in dieser Magisterarbeit ein großes Gewicht beigemessen. Während die Dateien zur Literaturrecherche deskriptiv festgehalten werden, werden die quantitativen Dateien statistisch bearbeitet. Die Ergebnisse dieser Umfrage zeigen, dass 24,70 % der 76 Probanden eine WBLK. Haben. Es konnte festgestellt werden, dass 45,69 % der gesamten Lerner grammatische Abkürzungen, 32,05 % der gesamten Lerner wörtliche Abkürzungen, 9,26 % der gesamten Studenten Symbole und 13 % der gesamten Lerner Informationen ablesen können.deinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlman Dili ve EdebiyatıGerman Linguistics and LiteratureWörterbuchlesekompetenz im daf unterrichtAlmanca öğretiminde sözlük okuma edinciMaster Thesis1146370370