Timur, MustafaKuşçu, Hilmi2015-03-182015-03-182014https://hdl.handle.net/20.500.14551/1616Doktora TeziBu çalışma; otomobillerde kullanılan sürtünme malzemelerinin sürtünme katsayısını bilgisayar programı ile ölçmek için yapılmıştır. Otomobillerde çeşitli etkenlerden dolayı meydana gelen hız, sıcaklık, basınç gibi değişkenler ele alınarak bu değişkenlerin otomobillerdeki sürtünme malzemeleri üzerinde etkisi incelenmiş olup bunlara ait sürtünme katsayıları tespit edilmiştir. İmalatı tamamlanmış olan test cihazında deneyler esnasında kullanılan balata yüzeyi ve disk arasındaki sıcaklık değerleri 0 – 400 ºC arasında, hız değerleri 0 – 1400 dev/dk arasında, basınç değerleri ise 0-1.05 Mpa arasında değişebilecek şekilde düzenek hazırlanmıştır. Bu veriler ışığında sürtünme katsayısı-sıcaklık, sürtünme katsayısı-zaman ile sıcaklık-zaman grafiklerini oluşturmak mümkün olmuştur. Sürtünme katsayısı test cihazı ile yapılacak deneylerden yararlanarak; malzeme seçiminde, teknoloji ve teoride iyileştirme veya ilerleme imkânı sağlanabilecektir. Test cihazı ile hız, sıcaklık, basınç, kuvvet, sürtünme katsayısı gibi ölçülmek istenilen parametrelerin kontrolü oldukça kolay yapılabilmektedir, ayrıca test cihazında kullanılan elektronik ve mekanik malzemelerin hassaslığı sayesinde ulaşmak istediğimiz değerlere doğru bir biçimde ulaşmamızı sağlamıştır. Otomatik kontrollü test cihazında farklı özelliklere sahip numuneler üzerinde sürtünme deneyleri yapılmıştır. Tasarım ve imalatı yapılan yeni sistemde otomotiv fren balatalarının sürtünme katsayısı değerleri SAE-J661 standardı ve TSE 555-9076 (Türk standartları enstitüsü) standardına uygun sonuçlar vermiştir. Elde edilen deney sonuçları da literatüre paraleldir.AbstractThis study has been carried out in order to measure friction coefficient of friction materials used in autos through computer program. Such variants as speed, temperature, pressure have been discussed and the effect of these variants on friction materials of autos. Such variants as speed, temperature, pressure resulting from various effects in autos have been discussed, effects of these variants on friction materials have been examined and their friction coefficients have been detected. In test device manufacturing of which has been completed, temperature value between surface of brake lining and disc used during tests a machinery has been prepared in a way that temperature values are 0 – 400 ºC, speed values are 0 – 1400 rev/min, pressure values are 0-1.05 Mpa. In consideration of these dates, it has become possible to constitute friction coefficient- temperature, friction-time and temperature- time diagrams. By benefiting from the tests to be performed through friction coefficient test device, enhancement or progress will be ensured in material selection, technology and theory. Control pf such parameters as speed, temperature, pressure, force, friction coefficient to be measured are performed easily through test device; moreover thanks to electronically sensitivity of electronically and mechanical materials used in test device, it is ensured that you can reach the values you want to reach correctly. Friction tests have been carried out on samples having different properties in auto regulative test device. Friction coefficient values of automotive brake linings in the new system design and manufacturing of which is carried out, have been in conformity with SAE-J661 Standard and TSE 555-9076 Standard (Turkish Standards Institution).Test results obtained are in parallel with literature.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessSürtünme KatsayısıTermal SıcaklıkSürtünme Test CihazıAşınma DirenciFren BalatalarıFriction CoefficientThermal TemperatureFriction Test DeviceAbrasion ResistanceBrake PadsOtomotiv fren balatalarının sürtünme sonucu oluşan aşınma direncinin ve termal etkileşiminin otomatik test sistemi ile tespit edilmesiThe determination of corosion resistance and thermal contact occuring as a result of frictions of automotive brake pads through automatic tests systemDoctoral Thesis361046