Sadikoviç, Emina2021-11-202021-11-2020192630-6301https://doi.org/10.24315/tred.446651https://dergipark.org.tr/tr/pub/tred/issue/42642/446651https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/633326https://hdl.handle.net/20.500.14551/7324Özet : Makalenin ilk bölümünde, araştırmanın konusu olandeğişkenlerin teorik bir bakış açısı verilmiştir. Kentsel ve kırsal topluluklardanöğrenciler arasında kişilik özellikleri (içe dönük – dışa dönuk, sınav kaygısı  ve zeka) ve okul başarıları arasındaistatistiksel açıdan anlamlı bağların varlığı incelenmiştir Makalenin ikincikısmı, bu çalışmada kullanılan verilerin elde ediliş şeklini açıklamaktadır.Değişkenler, kişilik özellikleri  anketleri ve testi ile ölçülmüştür.Spielberger'in öğrenci sınav kaygısı anketi, Eysenck'in Çocuklar İçin KişilikAnketi  ve Raven'ın Renkli AşamalıMatrisleri kullanıldı. Okul başarısı, okul bitiminde öğrencilerin ortalamanotlarına göre tespit edildi. Araştırmaya Novi Pazar (Sırbistan) ilinde öğrenim gören üçüncü ve beşincisınıflardan, kırsalda seksen ve kentte seksen öğrenci, toplamda ise 160 öğrenciçalışmamızda yer almıştır. Kırsal alanlardan öğrencilerin ve kentsel çevredekiöğrencilerin ortalama okul başarısını karşılaştırarak, farkların istatistikselolarak anlamlı olmadığını tespit ettik. Önceki çalışmaların sonuçları iletutarlıdır öğrenciler arasında zeka istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu bukırsal ve kentsel bölgelerde yaşayan öğrencilerin arasındaki farklarincelendiğinde sonuçlara dayanarak, belirlenmiştir. Kırsal alanlardanöğrenciler ile kentsel çevreden gelen öğrenciler arasındaki test kaygısıderecesi arasındaki farkları incelemek suretiyle istatistiksel olarak anlamlıfark olduğu bulundu. Şehrin öğrencileri köyden gelen öğrencilere kıyasla dahabelirgin bir sınav kaygısı derecesine sahiptir. Bu çalışmanın sonuçlarına göre,kırsal alanlardan öğrenciler ve kentsel çevreden gelen öğrenciler arasındaortalama içe – dönüklük – dışa dönüklük derecesinde istatistiksel olarakanlamlı bir fark bulunamamıştır.tr10.24315/tred.446651info:eu-repo/semantics/openAccesskırsalkentseliçe dönüklük – dışa dönuklüksınav kaygısızekaöğrencilerKırsal ve Kentsel Bölgelerde Yaşayan Öğrencilerin Okul Başarısındaki Farklılıkları ve Kişilik Özelliklerinin AnaliziArticle91173184337099446651