Asutay, HikmetÖztürk, Burcu2021-11-202021-11-2020191305-77662587-2451https://doi.org/10.26468/trakyasobed.511870https://dergipark.org.tr/tr/pub/trakyasobed/issue/50449/511870https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/876400https://hdl.handle.net/20.500.14551/6036The pop-literature, that emerged with anti-war andspread to every country over time, has taken its place as a counter argument inthe world of literature with the great influence of communication means. Thepeople, who were tired after the war, needed innovations and this literaturetrend was supported especially by the young population of the country. Thefreedom was at the forefront in writings, writers and poets have created theirwork without any rule. This state of irregularity is most evident in poems. Thepop-literature items are very common in poems. It is important in terms ofexamining pop literature which includes the unqualified words, sometimes just aword, or words that evoke the period. Rolf Dieter Brinkmann, a representativeof pop literature in German literature who was not deeply explored today, haskept pop songs in his poems and ensured the emergence of samples of this genre.For this reason, this study is aimed at introducing novelty for the analysis ofpop literature texts. In the theoretical part of the study it was tried to beexamine the concept of pop literature. The absence of much work in poetry examinationsabout pop writing and Rolf Dieter Brinkmann, especially in our country, and thecurrently of pop typography elements, creates the starting point of the work.In the application section three poems of this poet were tried to beinvestigated in terms of form and content. The items, which are found in thesepoems, have been explained by using the interpretation technique. The purposeof this study is how and in what way Rolf Dieter Brinkmann was proposed by arepresentative of pop literature. In addition, Brinkmann regards poetry as aproduct of pop literature. It is expected that the work in this way also willsheds light on the work to be done in the future.İkincidünya savaşı sonrası Amerika’da savaş karşıtlığı ile birlikte ortaya çıkan vezamanla her ülkeye yayılan pop yazını, iletişim araçlarının büyük etkisiyleyazın dünyasında karşıt akım olarak yerini almıştır. Savaş sonrası her şeydenbunalan insanlar yeniliklere ihtiyaç duymuş ve özellikle ülkenin genç nüfusutarafından bu akım destek görmüştür. Eserlerde serbestlik ön plana geçmiş,yazarlar ve şairler herhangi bir kural kaygısı taşımadan çalışmalarınıoluşturmuştur. Bu kuralsızlık durumu en çok şiirlerde kendisini bellietmektedir. Şiirlerde pop yazın öğelerine çok sık rastlanmaktadır. Kuralsız,kimi zaman sadece bir kelimeden oluşan dizeler ya da dönemi çağrıştırankelimelerin yer alması pop yazını incelemek açısından önemlidir. Almanedebiyatında pop yazının temsilcisi olan ve bugüne kadar çok fazla elealınmayan Rolf Dieter Brinkmann, şiirlerinde pop yazın öğelerini barındırmış vebu akımın örneklerinin ortaya çıkmasını sağlamıştır. Bu nedenle bu çalışmanınpop yazın incelemeleri için bir yenilik getirmesi amaçlanmaktadır. Çalışmanınkuramsal bölümünde pop yazın kavramı irdelenmeye çalışılmıştır. Şiirincelemelerinde özellikle ülkemizde pop yazını ve Rolf Dieter Brinkmannhakkında pek bir çalışma bulunmaması ve de pop yazın unsurlarının günümüzdegüncel olması, çalışmanın çıkış noktasını oluşturmuştur. Uygulama bölümünde iseşairin şiirlerinden üç tanesi biçim ve içerik yönünden çözümlenmeyeçalışılmıştır. Bu şiirlerde bulunan pop yazın öğeleri yorumlama tekniğikullanılarak açıklanmıştır. Bu konunun ele alınmasının amacı, Alman yazınındaR. D. Brinkmann'ın pop yazını temsilcisi olarak nasıl ve ne şekilde yeraldığıdır. Ayrıca Brinkmann örneğinde pop yazını ürünü olarak şiirlerininincelenerek yorumlanmasıdır.  Bu bakımdançalışmanın ileride yapılacak çalışmalara da ışık tutması beklenmektedir.tr10.26468/trakyasobed.511870info:eu-repo/semantics/openAccessCounter ArguementPop LiteratureGerman LiteraturePoetryRolf Dieter BrinkmannKarşıt yazınPop yazınAlman edebiyatıŞiirRolf Dieter BrinkmannKarşıt Yazın Türü Olarak Pop Yazını: Rolf Dıeüer Brınkmann ÖrneğiPop Writing As Counter Arguement: Sample of Rolf Dieter BrinkmannArticle212577593337345511870