Gülşen, CelalDemir, Mehmet2021-11-202021-11-2020171305-77662587-2451https://dergipark.org.tr/tr/pub/trakyasobed/issue/33347/371336https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/391955https://hdl.handle.net/20.500.14551/6647Inthis research it is intended to find out the relationship between theleadership styles of primary and secondary school directors that they’ve shownwhile doing their managing functions and the intelligence fields that they haveaccording to the Multiple Intelligence Theory. Public Primary and SecondarySchool’s principals and vice-principals, live in Nevşehir, generate theintroduction of the research. In this research as well as “Personal InformationForms” , “Multiple Intelligences Areas Evaluation Scale” that forms of 80questions to establish the intelligence fields and Group ActivityQuestionnaire” that forms of 20 questions to establish leadership styles ofmanagers are used. The data gained in the resarch are analysed SPSS packedprogramme and then with the help of statistics that characterize dispersaldiscoveries of demographic characteristics, it is investigated using managers’comments of intelligence types but descriptive statistics are analysed usingthe school leadership perception. At the end of the research it is specifiedthat leadership styles that are job facilitatör, aim stressful, interactionfacilitator and supportive which are belonged to managers and they are verbal,logical, physical, social, internal and nature xvi intelligence types. Beyondthese the relationship between medium-level, visual and musical intelligencetypes and low-level positive linear relation is specified.Bu araştırmayla, “ilk ve ortaokullarda görev yapanyöneticilerin yöneticilik işlevlerini yerine getirirken gösterdikleri liderlikstilleri ile çoklu zeka kuramına göre sahip oldukları zeka alanları arasındakiilişkinin tespit edilmesi” amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini, 2012-2013öğretim yılında Nevşehir ilinde bulunan resmi ilkokul ve ortaokullarda görevlimüdür ve müdür yardımcıları oluşturmaktadır. Araştırmada “Kişisel Bilgi Formu”ile birlikte zeka alanlarını tespit etmek için 80 sorudan oluşan “Çoklu ZekaAlanları Değerlendirme Ölçeği” ve yöneticilerin liderlik stillerini tespitetmek için 20 sorudan oluşan “Grup Etkililiği” anketi kullanılmıştır. Araştırmadanelde edilen veriler SPSS paket programı ile analiz edilerek, demografikdeğişkenlere ait bulgular “dağılımı tanımlayıcı istatistikler” yoluyla,yöneticilerin zeka türleri ile ilgili değerlendirmeleri ile okul liderlikstilleri ise, “tanımlayıcı istatistikler” kullanılarak incelenmiştir. Araştırmasonucunda yöneticilerin sahip oldukları Çalışmayı Kolaylaştırıcı, AmacıVurgulayıcı, Etkileşimi Kolaylaştırıcı ve Destekleyici liderlik stillerininsözel, mantıksal, bedensel, sosyal, içsel ve doğa zekatürleri ile orta seviyeli, görsel ve müziksel zeka türleri ile düşük seviyelipozitif-doğrusal ilişkisi olduğu belirlenmiştirtrinfo:eu-repo/semantics/openAccessMultiple IntelligenceLeadership StylesEducationDirectorSchoolÇoklu ZekaLiderlik StilleriEğitimYöneticiOkulİlk ve Ortaokul Yöneticilerinin Çoklu Zeka Alanları ile Liderlik Stilleri Arasındaki İlişkiThe Relationship Between Multiple Intelligence Fields and Leadership Styles of Primary and Secondary School DirectorsArticle192275295371336