Rruga, İlir2024-06-122024-06-1220192667-73262667-6710https://doi.org/10.18498/amailad.539539https://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/366264https://hdl.handle.net/20.500.14551/12703Günümüzde Arnavutların dinî yapısına bakıldığında, halkın çoğunluğununMüslümanlardan oluştuğu görülse de, İslâm dinini benimsemeden önceekseriyetle Hıristiyan inancına sahip idiler. Bu konu kapsamında yapılan bazıçalışmalarda Arnavutların Hıristiyanlık ile ilgili ilk temaslarının Aziz Pavlus ilebaşladığı ifade edilmektedir. Bu iddiayı öne sürenler, Aziz Pavlus’un Hıristiyanmesajını diğer milletlere duyurmak üzere yapmış olduğu seyahatlerinden biriolan “Roma’ya Yolculukları” esnasında Arnavutluk’un Dyrrhachium (Durrës)ve Apollonia şehirlerine uğrayarak Hıristiyan inancını yaydığı sonucunavarmışlardır. Bu görüş her ne kadar Arnavut Kiliseleri tarafından şiddetlesavunuluyor ise de arkeolojik Hıristiyan kalıntılarının en erken IV.-VI.yüzyıllara ait olması ve yaptığımız çalışmalar sonucu Aziz Pavlus’un günümüzArnavutluk’un sınırları içerisine girmediğini göstermektedir. Ancak Aziz Pavlusbizzat Arnavutluk’ta bulunmamış olsa da Hıristiyan merkezleri olan“Dyrrhachium (Durrës), Apollonia, Aulon (Avlonya), Pulcheriopolis (Berat) gibipiskoposluklardan İznik, Efes, Kadıköy ve İstanbul gibi ekümenik konsillereArnavutluk’tan piskopos katılımının gerçekleşmiş olması, hem bu inancın erkenbir tarihte Arnavutlar arasında yayıldığını hem de hızlı bir şekilde yayıldığınıgöstermektedir.tr10.18498/amailad.539539info:eu-repo/semantics/openAccessAziz Pavlus’un Seyahatleri Çerçevesinde Arnavutların Hıristiyanlıkla İlk Temasları Konusundaki İddiaların DeğerlendirilmesiArticle012263281366264