Kaleli, Sumru2021-11-202021-11-2020181305-77662587-2451https://doi.org/10.26468/trakyasobed.464787https://dergipark.org.tr/tr/pub/trakyasobed/issue/41289/464787https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/606279https://hdl.handle.net/20.500.14551/7281Social marketing can be summarized asmarketing efforts that promote and encourage all kinds of changes and practicesthat can benefit the public. On the other hand guerilla marketing is briefly amarketing application that focuses on delivering the desired messages to thetarget audience with striking and unorthodox format and tools. In order toachieve the targeted social goals and to create the desired awareness, manyinstitutions and organizations use guerrilla practices today. In this study,successful examples of institutions aiming at social marketing and implementingthese goals with guerrilla practices were examined. Examples are examined intwo sub-secition as a practices carried out by non-governmental organizationsand commercial organizations whose primary objective is profitability. The dataused for the analysis were obtained by document analysis and qualitative contentanalysis was used as the analysis method. With this method, the messages to begiven in the sample applications examined were evaluated and interpreted.Sosyal pazarlama, kamununyararına olabilecek her türlü değişim ve uygulamayı destekleyen, teşvik edenpazarlama çabaları olarak özetlenebilir. Gerilla pazarlama ise kısaca, verilmekistenen mesajların çarpıcı ve alışılagelmişin dışında biçim ve araçlarla hedefkitleye ulaştırılmasını merkeze alan bir pazarlama uygulamasıdır. Hedeflenensosyal amaçlara ulaşmak ve istenen farkındalığı yaratabilmek adına, günümüzdepek çok kurum ve kuruluş gerilla uygulamalara başvurmaktadır. Bu çalışmada, sosyal pazarlamayıhedefleyen, aynı zamanda bu hedeflerini gerilla uygulamalarla hayata geçirenkurumların başarılı örnekleri incelenmiştir. Örnekler, sivil toplumkuruluşlarının gerçekleştirdikleri uygulamalar ve birincil hedefi kârlılık olanticari kuruluşların gerçekleştirdikleri uygulamalar olarak iki alt bölümdeincelenmişlerdir. Analiz için kullanılan veriler doküman incelemesi yoluylaelde edilmiş, analiz yöntemi olarak nitel içerik analizi kullanılmıştır. Buyöntemle, incelenen örnek uygulamalarda verilmek istenen mesajlardeğerlendirilmiş ve yorumlanmıştır. tr10.26468/trakyasobed.464787info:eu-repo/semantics/openAccessSocial MarketingGuerilla MarketingSosyal PazarlamaGerilla PazarlamaPazarlama UygulamalarıSosyal Pazarlamada Gerilla UygulamalarGuerilla Practices in Social MarketingArticle202313336325158464787