Yazar "Tuna, Ayşe" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 4 / 4
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Approaches and Strategies in Applied Behavior Analysis for Children with Autism Spectrum Disorder(2024) Tuna, AyşeThe main goal of applied behaviour analysis is to increase behaviours that are positive and helpful and decrease behaviours that affect learning negatively or are harmful. Behaviour analysis has been studied and used for decades and it has been shown that its methods can help many kinds of learners gain different skills. Therapists have been using applied behaviour analysis to help children with autism spectrum disorder and other related developmental disorders for a long time. Applied behaviour analysis can be adapted to meet the needs of each child and also be provided in different environments like school, home, and community. It can involve one-to-one teaching or group instruction and is effective at teaching skills useful in everyday life. In this paper, firstly approaches and strategies used to implement applied behaviour analysis on children with autism spectrum disorder are presented. Then, challenges related to these and emerging opportunities and software applications serving for applied behaviour analysis are reviewed. Finally, future research directions are presented.Öğe Görev temelli okuma aktivitelerinin öğrencilerin okuma becerileri üzerindeki etkinliği(Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2009) Tuna, Ayşe; Ögeyik, Muhlise CoşkunGöreve Dayalı Dil Öğretimi yöntemi, öğretmen ve öğrencinin içerik seçimi, yöntem ve değerlendirme hakkında işbirliği içinde çalışmasını destekleyen öğrenci merkezli dil öğretimi yaklaşımlarından biridir. Bu nedenle, yapılan bu çalışmanın amacı, göreve dayalı dil öğrenme ile geleneksel dil öğrenme yöntemini karşılaştırarak göreve dayalı öğrenmenin okuma becerisi üzerindeki etkisini bulmaya çalışmaktır. Geleneksel dil öğretim yönteminin amacı, dili müfredat ve ders kitabına uyarak herhangi bir ekstra çalışma ortamı sunmadan dili öğretmektir. Ancak göreve dayalı dil öğretim yönteminin amacı dili öğrencilerin birbirleriyle iletişim kurarak etkin katılımlarıyla ve anlama önem vererek öğretmektir. Deneysel bir çalışma olan bu tez, görev temelli okuma aktivitelerinin Trakya Üniversitesi Yabancı Diller Yüksek Okulu hazırlık sınıflarındaki İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerinin okuma becerilerini geliştirmedeki etkisini araştırmaktadır. Çalışmanın katılımcıları 27 ve 32 kişilik iki sınıftan oluşan orta seviyenin üstü düzeyinde toplam 59 öğrenciden oluşmuştur. Öğrenciler, Trakya Üniversitesi Yabancı Diller Yüksek Okulunda İngilizce Öğretmenliği ve İngilizce Mütercim Tercümanlık bölümleri hazırlık sınıflarında eğitim almaktadırlar. Çalışma 2007-2008 eğitim-öğretim yılının ikinci yarıyılında gerçekleştirilmiştir. Her iki grup da haftada yirmi dört saat İngilizce dersi almıştır. Fakat araştırma her iki grupta da haftada iki saat ders dışı aktivite olarak yapılmıştır. Uygulama 10 hafta sürmüştür. Her iki gruba uygulamadan önce okuma becerisinde ne kadar başarılı olduklarını görebilmek için ön-test verilmiştir ve daha sonra ne kadar ilerleme kaydettiklerini tespit etmek için aynı test uygulama sonunda son-test olarak verilmiştir. Test sonuçları istatistiksel olarak değerlendirilmiştir. Bu sonuçlara göre, orta seviyenin üstü seviyede İngilizce dersi için hazırlanan görev temelli okuma aktivitelerinin öğrencilerin okuma becerilerini geliştirmede olumlu etkisinin olmadığı görülmüştür.Öğe Identification, preservation and management of cultural heritage of Edirne, Turkey by means of a web-based application(Balkan Libraries Union, 2015) Tuna, Gürkan; Zogo, Recep; Çiftçi, Engin Ersin; Demirelli, Bahattin; Tuna, AyşeCultural Heritage can be expressed as the ways of living developed by a community and passed on from generation to generation, including places, objects, practices, customs, values and artistic expressions. The care of its historical memory reveals the degree of civilization and morality of a city and/or country. In this regard, digitization plays a key role for conserving, maintaining and sharing cultural assets. In this study, an online access platform for conserving, maintaining and sharing the cultural assets of Edirne has been developed. Firstly, a new digitization and archiving application has been developed and integrated into existing library automation systems. Second, after obtaining their copyrights, available books, magazines and other printed materials have been scanned, indexed, abstracted and archived in the database of the online access platform. Finally, the digitized materials in the online access platform have been made publicly available. The project realized in this study will both enable to digitally conserve the available cultural assets of Edirne and hand them down to the next generations.Öğe Otizm spekterum bozukluğu olan çocuklara robot tarafından sunulan öğretim uygulamasının çocukların sembolik oyun becerileri üzerindeki ETKİLERİ(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2020) Tuna, Ayşe; Ahmetoğlu, EmineBu araştırmanın amacı, Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB) olan çocuklara robot tarafından sunulan ipucunun giderek arttırılmasıyla öğretim uygulamasının çocukların sembolik oyun becerileri üzerindeki etkilerini incelemektir. Araştırma sürecinde katılımcı çocuklara sembolik oyun olarak tasarlanan elma toplama oyunu beceri basamakları öğretilmiştir. Araştırma, tek denekli araştırma modellerinden katılımcılar arası çoklu başlama modeli ile desenlenmiştir. Araştırmaya OSB tanısı almış yaşları 6-8 yaş arası iki kız ve bir erkek çocuk katılmıştır. Uygulama süreci öncesi OSB tanısı almış olan bir erkek çocuk ile pilot uygulama gerçekleştirilmiştir. Araştırma süreci başlama düzeyi, öğretim, izleme ve genelleme oturumlarından oluşmaktadır. Araştırmada kullanılan öğretim uygulamasının katılımcı çocukların hedeflenen elma toplama oyunu beceri basamaklarını edinmeleri üzerindeki etkililiğini belirlemek için öğretim uygulaması beceri analizi formu kullanılarak veri toplanmıştır. Araştırma sonunda elde edilen etkililik verileri grafikler yoluyla gösterilerek analiz edilmiştir. Araştırmanın genelleme verileri öntest-sontest oturumları şeklinde düzenlenerek toplanmış ve bulgular görsel olarak belirtilmiştir. Ayrıca, çalışmanın sosyal açıdan önemini ortaya koymak için öznel değerlendirme yoluyla katılımcı çocukların ailelerinden ve öğretmenlerinden sosyal geçerlik verisi toplanmış ve betimsel olarak analiz edilmiştir. Araştırma sonrasında katılımcı çocukların hedef beceriyi edinim düzeylerine yönelik bulgular incelendiğinde üç katılımcı çocuğun uygulama evresi öncesi ve sonrası edinim düzeyleri karşılaştırıldığında performanslarında anlamlı bir artışın olduğu belirlenmiştir. Araştırmanın izleme oturumlarında ise tüm katılımcı çocukların hedef beceri edinim düzeylerini uygulama sona erdikten sonraki 1. ve 2. haftalarda %100 doğruluk düzeyinde korudukları gözlemlenmiştir. Genelleme bulgularına göre katılımcı çocukların uygulama sonunda edinilen hedef beceriyi kişiler ve ortamlar arasında %100 doğruluk düzeyinde genelleyebildikleri belirlenmiştir. Ayrıca, katılımcı çocukların aileleri ve öğretmenlerinden toplanan sosyal geçerlik verileri araştırmanın sosyal geçerliliğinin yüksek olduğunu ortaya koymaktadır. Bu araştırmayla, robot tarafından sunulan ipucunun giderek arttırılmasıyla öğretim uygulamasının OSB’li çocukların sembolik oyun olarak tasarlanan elma toplama oyunu beceri basamaklarını edinmeleri üzerindeki etkililiği belirlenmiştir ve bu doğrultuda ilgili alanyazın kapsamında tartışılarak ileriye dönük öneriler sunulmuştur.