Yazar "Tezcan, Selen" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Otizm spektrum bozukluğu tanılı zihinsel engelli ve tipik gelişen çocukların duyusal özelliklerinin incelenmesi(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2020) Tezcan, Selen; Fazlıoğlu, YeşimBu araştırmada, farklı (otizm spektrum bozukluğu, zihin engelli) ve tipik gelişen çocukların duyusal özelliklerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu genel amaca ek olarak, farklı ve tipik gelişen çocukların duyusal özelliklerinin belirlenmesi için hazırlanan Duyusal Değerlendirme Formu’nun geçerlik ve güvenirlik çalışmasının yapılması da hedeflenmiştir. Araştırmada ayrıca farklı ve tipik gelişen çocukların duyusal özellikleri farklı değişkenlerle de karşılaştırılmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden biri olan tarama modellerinden, ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Edirne ili ve ilçelerindeki Özel Eğitim ve Rehabilitasyon merkezlerinde, okul öncesi ve ilkokullarda eğitim gören 5-7 yaş arasındaki 1000 çocuk (251 farklı gelişen-749 tipik gelişen olmak üzere) oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak, genel bilgi formu ve farklı ve tipik gelişen çocukların duyusal özelliklerini incelemek amacıyla araştırmacı II tarafından hazırlanıp geçerlik ve güvenirlik çalışması yürütülen Duyusal Değerlendirme Formu kullanılmıştır. Geliştirilen ölçeğin geçerlik değerlerine bakıldığında, Doğrulayıcı Faktör Analizi ile test edilen 53 madde ve yedi boyuttan oluşan ölçme aracının yeterli uyum iyiliği indekslerine sahip olduğu gözlenmiştir. Duyusal Değerlendirme Formu’na ait güvenirlik değerleri incelendiğinde, ölçeğin Cronbach Alfa değerlerinin önerilen minimum değerin (0.70) üzerinde olup yeterli derecede iç tutarlılığa sahip olduğu, form’a ait test tekrar test güvenirliğininde pozitif yönde yüksek düzeyde anlamlı bir ilişkiye sahip olduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte duyusal değerlendirmeler sonucunda belirlenen farklı ve tipik gelişen çocuklara ait duyusal özelliklerinin çocukların cinsiyetlerine göre farklılaştığı, erkek çocuklarının kız çocuklarına oranla daha fazla duyusal problemler yaşadığı belirlenmiştir. Araştırma grubunda yer alan çocukların yaşlarıyla duyusal özellikleri arasındaki ilişki incelendiğinde ise çocukların yaşlarına göre duyusal özelliklerinin değişim gösterdiği, 5 yaş grubundaki çocukların daha fazla duyusal problemler yaşadığı ifade edilmiştir. Ayrıca araştırma grubunda yer alan çocukların tanılarına bağlı olarak duyusal özelliklerinin de farklılaştığı, Otizm Spektrum Bozukluğu tanılı çocukların daha fazla duyusal problemler yaşadığı görülmüştür.Öğe Otizmli Öğrencilere Kendini Tanıtma Becerisinin Öğretiminde Videoyla Model Olmanın Etkililiği(Trakya Üniversitesi, 2018) Çetrez Arıcan, Galibiye; Fazlıoğlu, Yeşim; Tezcan, SelenChildrengenerally learn social skills by observing their friends, their families andtaking them as a model. But for autistic children, these stituation isn’tgenerally the same. Autistic children cannot learn the skills by taking theirfriends and families as models and observing as they have poor socialinteraction skills. For this reason, teaching social skills to autisticchildren and supporting them to use these social skills on different people andplaces is needed. In this study, theeffectiveness of using video modelling in teaching self-introduction skills tostudents with autism is aimed. In the study, multiple probe design acrosssubjects is carried among the single subject research model. Theparticipants of this study are two autistic boys at the ages of 17 and 18. Atthe end of the study, it was found that the first student,succeded at learningself-introduction skills at the end of video modelling and in addition to this,he continued to self-introduct after teaching period and generalizing to usethis skill on different people and in different places. On the other hand, the secondstudent, also succeded at learning self-introduction skill at the end of videomodelling period, but he couldn’t generalise it on different people and indifferent places. Moreover, teaching these social skills to autistic childrenwas found to be useful by the families and teachers.