Yazar "Sidekli, Sabri" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 4 / 4
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Analitik ve Holistik Düşünen Sınıf Öğretmeni Adaylarının Kullandıkları Okuduğunu Anlama Stratejileri(Trakya Üniversitesi, 2016) Göçen Kabaran, Güler; Altıntaş, Sedat; Kabaran, Hasret; Sidekli, SabriThis study aims to state analytic and holistic thinking primary school teacher candidates’ reading comprehension strategies. The study was conducted based on survey method in 2014-2015 academic year. Sample of the study was consisted of 158 teacher candidates studying in Muğla Sıtkı Koçman University Faculty of Education Primary School Teaching department. For data collection “Scale of holistic and Analytic Thinking in Problem Solving”, “Upper Level Cognitive Reading Strategies Scale”, and “Personal Information Form” which was developed by the researchers were applied. With the help of applied scales’ results, primary school teacher candidates’ thinking styles and reading comprehension strategies were determined. These findings were analyzed with gender, class level and academic success (GPA) variables, and the relation between these variables and thinking skills and strategies was revealed. As a result of the study, it was found that teacher candidates preferred analytic thinking styles, applied analytic and pragmatic reading comprehension strategies frequently; and it was indicated that there was not a significant relationship between teacher candidates’ thinking skills grades and analytic and pragmatic strategies grades. It was observed that prospective teachers’ thinking skills did not have any significance in terms of gender, grade levels and academic success. While their analytic reading strategies did not have any significance based on gender, there was a significant relation between analytic reading strategies and grade level, and academic success. Additionally, it was revealed that there was a significant relation between prospective teachers’ pragmatic reading strategies and gender, and academic success; however, there was not any significant relation between pragmatic reading strategies and grade levelÖğe Köyde Öğretmen Olmak: Birleştirilmiş Sınıf(Trakya Üniversitesi, 2015) Sidekli, Sabri; Coşkun, İbrahim; Aydın, YıldırayMultigrade classes can be defined as different grades of students must be in the same class because of the lack of population in small villages. The aim of this research is clarifying the problems and the solutions of multigrade classes’ teachers. Fort his aim, the method of this research is case study. This research is about a teacher who teaches at a primary school in Adiyaman province in 2011-2012 education term. For data collection in this research, semi structured and open-ended questions are used. According to the teacher’s answers, drilling questions are used. Descriptional analysis are done while forming category on drived datas. According to the results of this research, they have difficulty in teaching and educating because they have just two wors subjects as “Teaching in Multigrade Classes” at bachelor’s programs and it’s not enough for them. The multigrade classes’ teachers train in a normal school when they are at university and it causes that they can’t be ready for teaching at village schools. At the same time they can’t adjust living in a village and teaching to different grades studentsÖğe Okuduğunu Anlama Stratejilerinin Okuduğunu Anlamaya Etkisi: Bir Meta-Analiz Çalışması(2018) Sidekli, Sabri; Çetin, EsraBu araştırmada okuduğunu anlama stratejilerinin öğrencilerin okuduğunu anlamalarına etkisini deneysel yöntemlerle ortaya koyan çalışmaların etki büyüklüklerinin birleştirilmesi amaçlanmıştır. Okuduğunu anlama stratejilerinin etkisinin tez türüne, yıllara, örneklemdeki öğrencilerin öğrenim düzeylerine, uygulanan toplam öğretim sürelerine göre farklılık gösterip göstermediğine meta-analiz yöntemiyle bakılmıştır. Hangi araştırmaların metaanalize dâhil edileceğine yönelik seçimlerin yapılmasında belirli ölçütler kullanılmıştır. Bunlar; 2000 ile 2015 yılları arasında yapılmış lisansüstü tez olması, araştırmaların deney ve kontrol gruplarının olması, örneklem büyüklükleri, standart sapma ve aritmetik ortalamalarının olması, sınırlılığı dördüncü sınıf ve beşinci sınıf olan araştırmalar olmasıdır. Deneysel metaanalizde Comprehensive Meta Analysis (CMA) programından yararlanılmıştır. İlk önce heterojenlik testi yapılmıştır. Heterojenlik testine göre analizin rastgele etkiler modeli altında yapılması gerekmektedir. Yapılan analizler sonucunda okuduğunu anlama stratejilerinin geleneksel yönteme kıyasla daha etkili olduğu bulunmuştur.Öğe Türkü: Sosyal Bilgiler Öğretiminde Yeni Bir Yaklaşım(Trakya Üniversitesi, 2014) Sidekli, Sabri; Coşkun, İbrahimBu araştırmanın amacı ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin Sosyal Bilgiler konularını öğrenmede “Türkü” destekli öğretimin ve öğrenmenin etkisini belirlemektir. Bu çalışma 2012-2013 Eğitim – Öğretim yılı bahar döneminde Muğla İl Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı bir merkez ilkokulunda 4. Sınıf öğrencileri ile yapılmıştır. Araştırmaya toplam 67 öğrenci katılmıştır. Bunlardan 34’ü deney grubu, 33’ü ise kontrol grubudur. Araştırmada 4 seçenekli çoktan seçmeli 20 maddeden oluşan akademik başarı testi kullanılmıştır. Araştırmada uygulama süreci 4 hafta ile sınırlandırılmıştır. Araştırma sonucunda sosyal bilgiler dersinde Türkü destekli etkinliklerle öğretim yapılan deney grubundaki öğrencilerin lehine kontrol grubuna göre anlamlı bir farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Elde edilen bulgulara göre deney grubundaki öğrencilerin daha başarılı olduğu sonucuna varılmıştır