Yazar "Shemovska, Benazi" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Ders denetimi ile ilgili farklı etnik gruplardan öğretmen ve yönetici görüşlerinin değerlendirilmesi (Küzey Makedonya örneği)(Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023) Shemovska, Benazi; Özdil, KenanBu çalışmada amaç, Kuzey Makedonya Cumhuriyetinde ders denetim sürecini gerçekleştiren müfettiş, danışman ve okul yöneticilerinin gerçekleştirdikleri ders denetimine ilişkin öğretmenlerin ve okul yöneticilerinin görüşlerini saptamak adına veri elde etmektir. Ders denetiminin öğretmen ve okul yöneticileri açısından amacına ne kadar uygun gerçekleştiği ile ilgili durumun saptanması ve bu alanda Kuzey Makedonya’da başka araştırmaların yapılmasını teşvik etmek açısından önem taşımaktadır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden olgubilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Çalışma grubunu Kuzey Makedonya Cumhuriyeti’nin Debre ili, Mavrovo-Rostuşe ve Merkez Jupa ilçelerindeki belediye liseleri ve ilköğretim okullarında görev yapan 6 okul yöneticisi ve 15 öğretmen oluşturmaktadır. Çalışma grubunu belirlemek için amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Verilerin toplanmasında görüşme tekniği kullanılmıştır. Elde edilen veriler araştırmanın problem durumu, amacı ve alt amaçları doğrultusunda içerik analizi ile çözümlenerek kodlanmıştır. Oluşturulan bu kodlar temalar ve alt temalar altında kategorilendirilerek anlamlı bulgular ortaya çıkarılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre okul yöneticileri ve öğretmenlerin ders denetiminin öğretmenlerde olumsuz duygular oluşturması yanı sıra mesleki gelişim için gerekli olduğu ve performansı arttırdığı; ders denetimi sırasında denetleyici tarafından haber verilmesinin ve ders dentim aşamalarının gerçekleşmesinin önemine vurgu yapılmış olup denetimin bütün bir ders sürmesi ve denetim sıklığının öğretmenlerin ihtiyacına göre özellikle planlılık ile nesnellik ilkesi gözetilerek yapılması gerektiği; ders denetiminin mesleki gelişime katkı sağlaması açısından Eğitim geliştirme Bürosu danışmanları tarafından gerçekleşmesi gerektiği; ders denetimi müfettişler tarafından yapıldığında mevzuat katkısı açısından faydalı olsa da olumsuz duygulara neden olduğu; ders denetiminin danışmanlar tarafından gerçekleşmesi mesleki gelişime katkısı nedeniyle danışmanların etkisi çok olumlu görülmüş fakat son zamanlarda denetim gerçekleştirmemelerine sitem edildiği; ders denetiminin okul yöneticileri tarafından gerçekleştiğinde ise okulda düzen ve kontrolün sağlanması olumlu kısmı olmasına rağmen mesleki yetersizliklerine dikkat çekildiği; ders denetimini gerçekleştirenlerin ise ders denetiminin üç aşamasını tam anlamıyla göz etmediği tespit edilmiştir.