Yazar "Selvi, Esra" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Bilgilendirme ve Etkileşimde Bulunmanın Normal Gelişim Gösteren Bireylerin Özel Gereksinimli Akranlarına Tutumlarına Etkisi(Trakya Üniversitesi, 2021) Selimoğlu, Halil; Fazlıoğlu, Yeşim; Selvi, EsraBu araştırmada, bilgilendirme ve etkileşimde bulunmaetkinliklerinin, tipik gelişim gösteren (TGG) öğrencilerin özel gereksinimliakranlarına yönelen tutumları üzerine etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır.Öntest-sontest kontrol gruplu deneysel desenin kullanıldığı bu araştırma taramamodeli özellikleri de taşımaktadır. Araştırma, Edirne ilindeki bir ilkokulun 4.sınıf öğrencileriyle yürütülmüştür. Araştırmanın katılımcıları 10 yaşlarındaki25’i deney (21’i TGG 4’ü özel gereksinimli) ve 21’i kontrol (19’u TGG ve 2’siözel gereksinimli) grubu olmak üzere toplam 46 öğrencidir. Deney grubundakiöğrencilerle bilgilendirme ve etkileşimde bulunma etkinlikleri yapılmıştır.Araştırmada Liste Derecelendirme Ölçeği, Sosyal Kabul Ölçeği ve Kişisel BilgiFormu’yla toplanan veriler SPSS 20.0 paket programında analiz edilmiştir.Araştırma sonuçları, özel gereksinimli öğrencilerin sınıf içi tercih edilmepuanlarının TGG akranlarından daha düşük olduğu, TGG öğrencilerinbilgilendirmelerinin ve özel gereksinimli akranlarıyla etkileşimdebulunmalarının özel gereksinimli akranlarına yönelen sosyal kabulü arttırdığıyönündedir.Öğe Çocukların Otizme İlişkin Tutumları Ölçeği’nin Türkçeye Uyarlanması(2023) Girgin, İrem; Ilgaz, Gökhan; Selvi, EsraBu çalışmanın amacı, Derguy, Aube?, Rohmer, Maro ve Loyal’ın (2021) geliştirdiği “Çocukların Otizme İlişkin Tutumları Ölçeği”ni Türkçeye uyarlamaktır. Yapılan çalışmalar otizmin artık günümüzde sıklıkla karşılaşılan bir engel grubu haline geldiğini göstermektedir. Toplumun her kademesinde karşılaşılabilecek bireylerin ötekileştirilmeden kaynaştırılması önem taşımaktadır. Sınıf ortamındaki negatif düşünceler kaynaştırmanın önündeki engellerden birisi olarak belirtilmiştir. Öğrencilerin otizmli bireylere ilişkin düşüncelerinin ve tutumlarının önemi bu noktada ortaya çıkmaktadır. Dolayısıyla bu çalışmanın temel amacı çocukların otizmli bireylere ilişkin tutumlarını belirleyerek alanyazındaki boşluğun doldurulmasıdır. Bu çalışma, 3. sınıf ve 4. sınıf kademelerinde eğitim görmek olan 224 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Ölçeğin orijinal yapısı doğrulayıcı faktör analizinde kabul edilebilir değerler üretmediği için önce açımlayıcı faktör analizi yapılmıştır. AFA sonunda orijinal boyutlardaki bazı maddelerin çıkarak aynı boyutların korunduğu gözlemlenmiştir. Yapılan ikinci DFA sonucunda kabul edilebilir değerler üretilmiştir. Türk kültürüne göre elde edilen yeni ölçekle elde edilen puanlara göre, cinsiyet ve sınıf düzeyleri ortalamaları karşılaştırılmış ve anlamlı bir fark bulunamamıştır.Öğe Zihinsel engelli çocuğa sahip ailelerin yaşam doyumu yaşam kalitesi ve benlik saygısı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi(Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2022) Selvi, Esra; Ilgaz, GökhanBu araştırmada, zihinsel engelli bir çocuğa sahip ailenin; yaşam doyumu, yaşam kalitesi ve benlik saygısı düzeyleri arasındaki ilişki incelenmiştir. İlişkisel ve Betimsel Tarama Modelindeki bu araştırma, 2020-2021 öğretim yılında Edirne il merkezinde bulunan, Millî Eğitim Bakanlığına bağlı özel eğitim okulları ve rehabilitasyon merkezlerine devam eden engelli çocuğu bulunan 116 (65 kadın, 51 erkek) katılımcı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre, zihinsel engelli çocuğa sahip annelerin ve babaların genel olarak yaşam doyumlarının orta düzeyde olduğu söylenebilir. Eğitim düzeyleri ve aile yaşam kalitesi düzeyleri kıyaslandığında ise “Ebeveynlik ve yetersizliğe ilişkin destek” boyutunda orta düzeyde anlamlı farklılık vardır. “Yetersizliğe ilişkin destek” boyutunda ise ortaokul mezunları ile ilkokul mezunları arasında anlamlı bir farklılık mevcuttur. “Duygusal yeterlik” boyutunda ise lise mezunlarının da puanları, ilkokul mezunlarından anlamlı bir şekilde farklılaşmaktadır. Kruskal Wallis testi sonuçlarına göre de genel bir değerlendirme yapıldığında ilkokul mezunlarının aleyhine orta düzeyde anlamlı farklılık olduğunu söylenebilir. Zihinsel engelli çocuğa sahip anne ve babaların benlik saygısı önermelerinin ortalamasına bakıldığında, benlik saygılarının da orta düzeyde olduğu saptanmıştır. Araştırmada ayrıca, zihinsel engelli çocuğa sahip anne babaların yaşam doyumu, yaşam kalitesi ve benlik saygısı arasındaki ilişki incelenmiş ve yaşam doyumu ve benlik saygısı hariç aile etkileşimi, duygusal, ebeveynlik, yeterlilik, fiziksel finansal ve materyal yeterlilik boyutlarında pozitif yönde orta düzeyde anlamlı ilişkiye sahip olduğu belirlenmiştir. Yani benlik saygısı hem yaşam doyumu hem yaşam kalitesi ilişkisinde negatif yönde bir etkileşim gösterirken, yaşam doyumu, yaşam kalitesi ile pozitif yönde ilişkide olduğu tesbit edilmiştir.