Yazar "Kurtça, Tuğba Türk" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 13 / 13
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe AKRAN ZORBALIĞI VE MAĞDURİYETİ, SİBER ZORBALIK, AHLAKİ UZAKLAŞMA VE EMPATİK İLGİ ARASINDAKİ İLİŞKİLERİN İNCELENMESİ(2021) Kocatürk, Metin; Kurtça, Tuğba TürkKişiler arası ilişkilerde öne çıkan konulardan biri de saldırganlık içeren tutum ve davranışlardır. Bu tutum vedavranışlar belirli kavramsal yapılar içinde değerlendirilmektedir. Saldırganlığın görünümlerinden biri de akranzorbalığıdır. Zorbalık günümüzde sosyal ortamlardan sanal ortama taşınmıştır. Sanal ortamda beliren ve akranzorbalığının siber dünyadaki dönüşümü olan siber zorbalık arasındaki ahlaki yargılama ve duygusal faktörlerbakımından ilişkiler önemli ölçüde dikkatleri çekmektedir. Bu araştırmanın amacı akran zorbalığı vemağduriyeti, siber zorbalık, ahlaki uzaklaşma ve empatik ilgi arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Bu amaçlaİstanbul’da çeşitli üniversitelere devam eden 18-25 yaş aralığındaki genç yetişkinlerden uygun örneklemeyöntemiyle 210 kadın 60 erkek olmak üzere toplam 270 katılımcıya ulaşılmıştır. Katılımcılara Zorbalığı veMağduriyeti Belirleme Ölçeği, Ahlaki Uzaklaşma Ölçeği, Kişilerarası Tepkisellik Ölçeği ve Siber ZorbalıkÖlçeği uygulanmıştır. Bağımsız ve bağımlı değişkenler arasındaki ilişkiler Pearson Momentler ÇarpımıKorelasyonu, Basit Doğrusal ve Çoklu Regresyon Analizi ile test edilmiştir. Akran zorbalığı, akran zorbalığınamaruz kalma ve ahlaki uzaklaşmanın basit regresyon analizi sonucunda siber zorbalığı anlamlı düzeydeyordadığı bulunmuştur. Ayrıca ahlaki uzaklaşmanın ve empatik ilginin akran zorbalığını ve mağduriyetiniyordadığı görülmüştür. Akran zorbalığı ve siber zorbalık arasında birbirinin devamı niteliğindeki ilişkiler gözönünde bulundurularak ahlaki uzaklaşma eğilimi, ahlaki biliş ve empatik ilgi bağlamında araştırma konusutartışılmıştır. Hem akran zorbalığını hem de siber zorbalığı önleyici çalışmalarda ve müdahale programlarındaempati ve ahlaki bilişle ilgili unsurlara yer verilmelidir.Öğe Akran Zorbalığı ve Travma Sonrası Stres Bozukluğu Arasındaki İlişkinin Gözden Geçirilmesi(2020) Kurtça, Tuğba Türk; Çağlar, Eda Ermağan; Özcan, Yasemin SanalAkran zorbalığı, her geçen yıl artış gösteren bir olgu olarak karşımıza çıkmaktadır. Konuya ilişkin davranışlarınsıklığında gözlenen artış uzmanların da dikkatini çekmiş; zorbalık davranışının hem zorbalığı uygulayan hem dezorbalığa maruz kalan taraflar açısından etkilerinin saptanmasına yönelik çalışmaların sayısı artmıştır. Ancak, travmaya ilişkin çoklu belirtilerin gözlenebildiği travma sonrası stres bozukluğu ile akran zorbalığı arasındaki ilişkiyi ortayakoyan çalışmaların sınırlı olduğu görülmektedir. Buradan hareketle akran zorbalığı ve akran zorbalığına bağlı ortayaçıkan travmatik sonuçlar arasındaki ilişkinin ele alındığı bu derleme çalışmasında; travmatik semptomların ortayaçıkışında zorbalık olgusunun etkisine ve ilgili semptomların mağdurlar, zorbalar ve zorba/mağdurlar arasında görülmesıklığına dikkat çekmek amaçlanmaktadır.Öğe Çocuk Cinsel İstismarını Önleme Programlarında Ebeveyn Eğitimi(2022) Kurtça, Tuğba TürkÇocukları cinsel istismardan korumak yetişkinlerin sorumluluğundadır. Bu nedenle çocukların ilk bakımını sağlayan ve her alanda gelişiminin destekleyen kişiler olan ebeveynlerin bilinçlenmesi ayrıca önemlidir.Ebeveynler çocukları cinsel eğitim verme ve cinsel istismardan koruma noktasında ebeveynlerin doğru kaynaklardan bilgi edinmesi gerekmektedir. Ebeveynlerin bu konuda bilgilerinin kısıtlı olması, endişe hissetmeleri, nasıl konuşabileceklerini bilmemeleri çocuklarıyla cinsel istismar konusunda konuşmalarını engelleyebilir. Böylece çocukların korunmaya yönelik farkındalık kazanmaları bir kurumda eğitime başlayana kadar ötelenmiş olacaktır. Ayrıca çocuğun maruz kaldığı geçmişte maruz kaldığı veya gelecekte olası bir cinsel istismar durumunda ebeveynleriyle konuşması zor bir hale gelebilir.Dolayısıyla ebeveynlerin uzmanlar tarafından hazırlanan eğitimlerle farkındalık kazanmaları oldukça önemlidir.Bu programlarda cinsel istismarın ne olduğu, cinsel istismara maruz kalan çocuğa nasıl tepki verecekleri, aile güvenlik planın oluşturulması, aile içi açık iletişimin kurulması gibi konulara yer verilerek ebeveynler bilinçlendirilebilir.Bu derleme çalışmasında cinsel istismarın ne olduğundan, ebeveynlerin önleme çalışmalarındaki öneminden ve ebeveynlerin dâhil olduğu cinsel istismarı önleme programlarından bahsedilmiştir. Böylece ebeveynlerin cinsel istismarı önlemedeki önemi ve onlara yönelik programlarda neler yer alabileceğine ilişkin farkındalık oluşabileceği düşünülmektedir.Öğe Çocuklarla Yapılan Adli Görüşmeler İçin Ulusal Çocuk Sağlığı ve İnsan Gelişim Enstitüsü Protokolü (NICHD) Önerisi: Türkçe Versiyonu(2020) Çağlar, Eda Ermağan; Kurtça, Tuğba TürkAdli süreç içerisinde çocuklarla yapılan görüşmelerin uygun bir şekilde yapılması ve olaya dair detaylara gerçeğe en yakın şekilde ulaşılabilmesi hem mağdur olan çocuğa hem de sanığa ilişkin adli sürecin hedeflenen yönde yürütülebilmesini sağlamaktadır. Bu nedenle, özellikle çocuklarla yapılan adli görüşmelerde, çocuktan elde edilecek bilginin nitelik ve niceliğinin sağlanması ve korunması amacıyla gerekli önlemler alınmakta, adli sistem içerisinde ihtiyaç duyulan düzenlemeler yapılmaktadır. Ülkemizde çocuk izlem merkezleri ve adli görüşme odalarının kurulmasının asli nedenlerinden biri de budur. Ancak, söz konusu fiziki düzenlemelerin yanı sıra adli görüşme yöntemlerinin de göz önünde bulundurulması ve adli sistemde çocukla temas içinde olan uzmanların ortak kullanımına sunulan standart bir görüşme protokolünün oluşturulması öncelik arz etmektedir. Bu bağlamda, çocuklarla gerçekleştirilen adli görüşmelerin ve bu görüşmeler için sağlanması gereken kriterlerin önemine değinmek amacıyla yapılan bu çalışmada, özellikle cinsel istismar mağduru çocuklarla gerçekleştirilen adli görüşmelerde çocuklardan daha güvenilir bilgi alabilmek adına oluşturulan Ulusal Çocuk Sağlığı ve İnsan Gelişim Enstitüsü Protokolü’nün (The National Institute of Child Health and Human Development Protocol-NICHD) Türkçe versiyonu tam metin olarak paylaşılmıştır. Aynı zamanda, bu çalışma vasıtasıyla istismar mağduru çocuklarla adli görüşme sürecinde yer alan uzmanlar için yarı yapılandırılmış görüşme prokollerinin kullanımının öneminin vurgulanması amaçlanmıştır.Öğe Ebeveyn-Birey Kariyer Hedefleri Çelişkileri Ölçeği’nin Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması(2021) Bülbül, Özlem; Kurtça, Tuğba Türk; Ekşi, Füsun; Ekşi, HalilKariyer seçimi bireylerin hayatında aldıkları en önemli kararlardan biridir vetüm hayatını etkiler. Meslek seçimi kişinin kişilerarası ilişkilerinde veüstlendiği yaşam rollerinde belirleyicidir. Bireyler kariyer tercihlerinde aile,arkadaş, öğretmen gibi pek çok sosyal destek kaynağından etkilenirler.Çocuklarının benliğinin gelişmesinde önemli rolü olan ebeveynlerin kariyertercihi sürecinde etkisi büyüktür. Çocuk ve ebeveynlerin kariyer hedeflerininuyumsuzluğu çatışmalara neden olmaktadır. Bu çalışmanın amacı gençlerinkendileri için belirledikleri kariyer hedefi ile ebeveynlerinin onlar içinbelirledikleri kariyer hedefleri arasındaki uyumsuzlukları ölçmek amacıylaSawitri, Creed, Perdhana (2020) tarafından geliştirilen Ebeveyn-Birey KariyerHedefleri Çelişkileri Ölçeği’nin Türkçe uyarlamasını yapmaktır. EbeveynBirey Kariyer Hedefleri Çelişkileri Ölçeği dışında katılımcıların özelliklerinibetimlemek amacıyla araştırmacılar tarafından “Kişisel Bilgi Formu”oluşturulmuştur. Ayrıca katılımcılara Ergen Ebeveyn Kariyer Uyumu Ölçeğide yöneltilmiştir. Ebeveyn-Birey Kariyer Hedefleri Çelişkileri Ölçeği yetenektutarsızlıkları, seçim tutarsızlıkları ve coşku tutarsızlıkları üç faktörlü biryapıdan oluşmuştur. Ölçeğin orijinalindeki bu yapının doğrulanıpdoğrulanmadığını test etmek için yapılan doğrulayıcı faktör analizisonucunda elde edilen Ki-kare değeri, Normlaştırılmış Uyum İndeksi(Normed Fit Index - NFI), Artan Uyum İndeksi (Incremental Fit Index, IFI),Turker-Lewis Index (TLI) Yaklaşık Hataların Ortalama Karekökü (Root MeanSquare Error of Approximation, RMSEA) ,SRMR (Standardized Root MeanSquare Residual) değerleri dikkate alınmıştır. Ölçeğin güvenirlik analizleriiçin Cronbach Alfa iç tutarlık katsayısı hesaplanmıştır. Cronbach alphakatsayısı ise .93 olarak hesaplanmıştır. Yetenek tutarsızlığı alt boyutununCronbach alpha katsayısı ise .82; seçim tutarsızlığı alt boyutunun .93 vecoşku tutarsızlığı alt boyutunun .94 olarak hesaplanmıştır. Çalışmakapsamında yapılan geçerlilik ve güvenirlik çalışması genç yetişkin örneklemiçin örneğin Türkçe formunun geçerli ve güvenilir olduğunu göstermektedir.Öğe Eğitim Psikolojisi Açısından Merak: Genel Bir Değerlendirme(2020) Kurtça, Tuğba Türk; Bacanlı, HasanMerak insanın önemli özelliklerinden biridir. Onu harekete geçirir ve davranışlarını yönlendirir. Bu yüzden hem felsefeciler hem de eğitimciler merak konusuna eğilmişlerdir. Literatür incelendiğinde merakla ilgili tanımların birbirlerine benzer olduğu görülmektedir. Merak denildiği zaman yeni, belirsiz ve karmaşıklık terimlerinin yanı sıra ilgi, deneyim arama arzusu, keşfetme de beraberinde gelmektedir. Bu çalışmanın amacı merak konusunda ortaya atılan kuramları ve ilgili kavramları gözden geçirerek, merakın ölçülmesi çalışmalarını özetlemektir. Bu amaçla dürtü kuramı ve bilişsel yaklaşım özetlenmiş ve değerlendirilmiştir. Ardından merakı ölçmek için geliştirilen ölçme araçları tanıtılmıştır. Merakı açıklamaya çalışan kuramlar henüz tatmin edici bir noktaya gelememiş ise de, geliştirilmiş olan ölçekler merak konusunun önümüzdeki zaman içinde araştırılmaya devam edeceğini göstermektedir.Öğe Investigation of Anxiety and Peritraumatic Distress Levels in Context of Various Variables through Covid-19 Outbreak: Turkey, the UK and the USA Comparison(2021) Çağlar, Eda Ermağan; Hamzaoğlu, Nurcan; Özcan, Yasemin Sanal; Kurtça, Tuğba TürkThe study aimed to gather socio-demographic information, compliance with personal/governmental precautionary measures from Turkish nationals (age 18 or older) reside in Turkey, the UK and the USA to investigate and compare the effects on peritraumatic distress and anxiety levels within these countries. Peritraumatic Stress and Anxiety Levels are measured by Peritraumatic Distress Inventory (PDI) and the StateTrait Anxiety Inventory (STAI). 70 participants from Turkey, 63 from the UK and 67 from the USA have participated in this causal-comparative study. According to the statistical analysis, even though there was no difference between three sample groups according to the STAI-State and PDI scores; the analysis showed that the STAI-Trait points of Turkey sample were higher than the other countries (p<.01). This study identified variables such as being a woman, living alone, trusting official statements, and positive test results from relatives or acquaintances as factors that affect anxiety level. However, these factors differ when evaluated within the scope of country-based responses. This suggests that the level of anxiety is affected more by political decisions, preventive measures and social environment rather than by common cultural characteristicsÖğe İSTİSMARA MARUZ KALAN ÇOCUKLARLA ADLİ GÖRÜŞME: NICHD PROTOKOLÜ ÖNERİSİ(2019) Çağlar, Eda Ermağan; Kurtça, Tuğba TürkAdalet sistemi içerisinde çocuklar sanık, tanık veya mağdur konumlarında yer alabilmektedir. Sistem içerisinde çocuklardan güvenilir ve geçerli bilgi edinmek suçlu kişilerin cezalandırılmasına katkıda bulunurken suçsuz kişilerin haksız yere ceza almamasını sağlayabilmektedir. Ancak adaletin sağlıklı bir şekilde işleyişini sağlamada çocukların ifadesini almak, yetişkin ifadesini almaktan farklılık göstermektedir. Çocuklarla yapılan adli görüşmelerde gerekli koşulların sağlanması, uygun görüşme tekniklerinin kullanılması önem arz etmektedir. Bunun için de birçok ülkede çocuklarla yapılan adli görüşmelerde bir standart sağlanmaya çalışılmaktadır. Bu standartlar sağlanırken katı kurallar dizisi yerine esnek ilkeler uygulanmakta, yarı yapılandırılmış görüşme protokollerinin kullanımıyla çocuklardan alınan ifadelerin güvenirliği arttırılmaya çalışılmaktadır. Söz konusu protokollerden biri de yaygın olarak kullanılan NICHD protokolüdür. Ülkemizde de adalet sisteminde çocukların ifadelerini çocuğun yararı ilkesi çerçevesinde almak amacıyla Çocuk İzlem Merkezi ve Adli Görüşme Odaları kurulmuş ve burada görev alacak uzmanlar profesyonel açıdan desteklenmeye çalışılmaktadır.Öğe A Matter of Life Chances: Preparing for Transition to High School (LGS) during thePandemic Period from the Perspective of Mothers(2021) Bakiler, Esra; Kurtça, Tuğba TürkThe aim of this study is to examine the experiences of students who were prepared for the High School Transition System (LGS) during the pandemic period from the perspective of mothers. The research was planned in the general qualitative research design. Data were collected by interviewing eleven participants on online platforms. A semi-structured interview form prepared by the researchers was used in the interviews. As a result of the thematic analysis, themes were emerged, namely learning, organization, relationships and need for support. It is seen those positive relationships within the family and at school before the pandemic are supportive factors in coping with the consequences of the pandemic process. In the family, it is seen that the parents who follow the exam process are mothers. In the observations of the families, the schools quickly adapted to the academic process and responded to the needs of the students. In the families' experience, the school's guidance services did not fully meet the expectations in terms of supporting students emotionally. The steps taken by the MoNE, on the other hand, helped the students to pass the process more easily.Öğe The Mindful Coping Scale: The Validity and Reliability of Turkish Version(2019) Çutuk, Zeynep; Kurtça, Tuğba TürkIn this study, it was aimed to make validity and reliability analyses by adapting the mindful coping scale into Turkish. The scale was enhanced by Tharaldsena and Bruc (2011). The sample group consisted of 283 high school students in the adaptation study. Confirmatory Factor Analysis (CFA) was implemented for construct validity of the scale. DFA results showed that chi-square value (x² = 639.87, N = 283, df = 221, p = 0.00) was significant. Fit index values were found to be RMSEA=.076, CFI=.88, IFI=.88, GFI=.85, SRMR=.074. The reliability of the scale was calculated by Cronbach’s Alpha Coefficient and Item Total Correlation Coefficient. The Cronbach’s Alpha Internal Consistency Reliability Coefficient of the mindful coping scale was found to be .71 for the awareness sub-dimension, .79 for the distraction sub-dimension, .72 for the negative emotion prevention sub-dimension, and .71 for the self-revealing sub-dimension. It was determined that the Mindful Coping Scale of Item-Total Correlations was .31-.57 for the awareness sub-dimension, .33-.69 for the distraction sub-dimension, .38-.53 for the sub-dimension of prevention of negative emotions, that it ranged from 38 to .59 for constructive self-assertion sub-dimension. According to the results of the study, it can be said that mindful coping scale is a valid and reliable.Öğe Mutluluk Korkusu Ölçeği Türkçe Formu’nun Psikometrik Özellikleri(2017) Kurtça, Tuğba Türk; Malkoç, Asude; Kocabıyık, Oya OnatBu araştırmanın amacı Mutluluk Korkusu Ölçeği’nin Türk üniversite öğrencileri için psikometriközelliklerinin incelenmesidir. Çalışma grubu yaşları 18 ile 33 arasında değişen 500 öğrencidenoluşmaktadır. Ölçeğin öncelikle dilsel eş değerliliği yapılmış sonra geçerlilik ve güvenirlik analizlerinegeçilmiştir. Yapı geçerliliği için hem açımlayıcı hem de doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır.Ölçeğin ölçüt bağlantılı geçerliliği için Yaşam Doyumu Ölçeği ile Pearson korelasyon katsayısıhesaplanmıştır. Mutluluk Korkusu Ölçeği’nin iç tutarlılık güvenirliği için Cronbach alfa katsayısıhesaplanmıştır. Türkçe’ye uyarlanan ölçeğin orijinal ölçekle aynı faktör yapısına sahip olduğubulunmuştur. Ölçeğin iç tutarlılık katsayısı .89 olarak hesaplanmıştır. Doğrulayıcı faktör analizisonucunda bu ölçeğin iyi uyum değerlerine sahip olduğu görülmüştür. Mutluluk Korkusu Ölçeği veYaşam Doyumu Ölçeği arasında olumsuz yönde ve anlamlı bir ilişkiye rastlanmıştır. Veri analizisonucunda Mutluluk Korkusu Ölçeği’nin Türk üniversite öğrencileri için geçerli ve güvenilir bir ölçmearacı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Öğe PERİTRAVMATİK STRES ENVANTERİ (PDI) TÜRKÇE GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI(2022) Çağlar, Eda Ermağan; Özcan, Yasemin Sanal; Kurtça, Tuğba Türk; Hamzaoğlu, NurcanBu çalışmada Peritravmatik Stres Envanterinin (PDI) Türkçeye çevrilerek geçerlik ve güvenirliğinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini 18-65 yaş grubunda yer alan 377 kişi oluşturmaktadır. Ölçeğin Türkçe formunun geçerlilik ve güvenirlik analizleri travmatik olay yaşadığını belirten 224 katılımcı üzerinden, karşılaştırma analizleri ise tüm katılımcılar (377) dahil edilerek yapılmıştır. Katılımcılara, PDI Türkçe versiyonunun yanı sıra Demografik Bilgi Formu ve Olayların Etkisi Ölçeği uygulanmıştır. Yapılan analizler neticesinde ölçeğin tümü için Cronbach Alpha iç tutarlılık katsayısı .88 olarak belirlenirken olumsuz duygular alt boyutu iç tutarlılık katsayısı .84, algılanan yaşam tehdidi ve fiziksel uyarılma alt boyutu iç tutarlılık katsayısı .80 olarak saptanmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda CMIN/DF=2.54, GFI=.91, CFI=.91, SRMR=.07 ve RMSEA=.08 olarak hesaplanmıştır. Peritravmatik Stres Ölçeği ile Olayların Etkisi Ölçeği arasında orta düzeyde olumlu yönde (r=46, p<.001) ilişki bulunmuştur. Ölçeğin toplam puanı ve alt boyutları arasındaki ilişki incelendiğinde toplam ölçek puanı ile olumsuz duygular arasında r=.92, p<.001; algılanan yaşam tehdidi ve fiziksel uyarılma r=.88, p<.001 düzeyinde olumlu yönde yüksek ilişkinin olduğu görülmektedir. Ayrıca iki alt boyut olan olumsuz duygular ile algılanan yaşam tehdidi ve fiziksel uyarılma r=.62, p<.001 düzeyinde olumlu yönde orta düzeyde ilişki bulunmuştur. PDI Türkçe formunun iç tutarlılığının yüksek bulunması, açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi sonuçlarının ölçeğin Türkçe formunun yetişkinlik dönemindeki bireyler (18-65 yaş) için geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olarak yorumlanmıştır. Veriler, ölçeğin peritravmatik stres belirtilerini değerlendirme konusundaki geçerliliğini destekleyen kanıtlar olarak belirlenmiştir.Öğe Şiddet Yaşantıları Ölçeği-Gözden Geçirilmiş Formunun Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması(2020) Kurtça, Tuğba Türk; Kocatürk, Metin; Koç, SetenayKing ve Russell (2017) tarafından geliştirilen Şiddet Yaşantıları Ölçeği- Gözden Geçirilmiş Formu katılımcıların 5-8 yaş, 9-12 yaş ve 13-16 yaş aralığındaki yaşadığı aile düşmanlığı, kardeş düşmanlığı, ev içindeki düşmanlığı ve akran düşmanlığına ilişkin şiddet yaşantılarını ölçen, 36 maddeden, 12 endeksten ve dört faktörden oluşan bir ölçektir. Ölçeğin dört faktörlü yapısına ek olarak çocukluk, erinlik ve ergenlik dönemlerini kapsayan dönemsel şiddet yaşantıları da incelenebilmektedir. Ölçeğin hem farklı kişilerden maruz kalınan şiddet yaşantılarını hem de yaş dönemini hem de maruz kalınan şiddet şeklini ortaya çıkarması nedeniyle Türk kültürü için de geçerlilik ve güvenirliğinin yapılmasının önemli olduğu düşünülmektedir. Bu çalışmanın amacı Şiddet Yaşantıları Ölçeği Gözden Geçirilmiş Formu’nun Türkçeye uyarlanması ve psikometrik özelliklerinin incelenmesidir. Bu amaçla İstanbul’daki üniversitelerde öğrenim gören 460 katılımcıya ölçek uygulanmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda elde edilen değerler CMIN/DF = 3.76, p < 0.001, GFI = 0.95, CFI = 0.97, and RMSEA = 0.078’tir. Ölçeğin iç tutarlık katsayısı .94’tür. Bu bulgulardan hareketle uyarlanan ölçeğin dört faktörlü yapısı doğrulanmıştır.