Yazar "Günşen, Gülşah" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 11 / 11
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe 5 YAŞ ÇOCUKLARININ ZİHİNLERİNDEKİ BİLİM İNSANI İMAJI İÇERİSİNDE STEM ALANLARININ YER ALMA DURUMLARININ İNCELENMESİ(2019) Günşen, Gülşah; Balat, Gülden Uyanık; Akman, BerrinYapılan bu araştırmanın amacı 5 yaş çocuklarınınzihinlerinde canlanan bilim insanı imajlarında STEMalanlarına yönelik düşüncelerinin ve STEM alanlarınınbelirlenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu Edirne’debağımsız bir anaokulundaki 5 yaşındaki 20 çocukoluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Chambers(1983) tarafından geliştirilen DAST (Drive a ScientistTest) ve araştırmacılar tarafından geliştirilerek uzmangörüşü alınıp son hali verilen yarı yapılandırılmış görüşmeformu kullanılmıştır. DAST testinden elde edilen verileriçin betimsel istatistik yöntemlerinden, görüşmeformundan elde edilen nitel verilerin analiz edilmesindeise içerik analizinden yararlanılmıştır. Araştırmabulgularına göre 5 yaş çocuklarının bilim insanlarınıgünlük kıyafetli, mutlu, deney malzemeli olarak ve biliminsanlarını bulundukları yer olarak uzayda çizdiklerigörülmektedir. Çocuklar bilim insanlarının en çokaraştırma/deney yaptıklarını ve uzayı araştırdıklarını ifadeetmiş olup zihinlerindeki bilim insanı imajını en çok fenve teknoloji alanları ile bütünleştirdikleri görülmektedir.Çocukların fen alanını en çok canlılar alemi ile, teknolojialanını en çok robotlarla, matematik alanını en çoksayılarla örtüştürdükleri görülmekte olup, çocuklarınmühendislik alnına yönelik hemen hemen hepsi hiçbirgörüş bildirmemiştir. Çocuklar ayrıca gelecekte en çoköğretmen, doktor ve robot yapan kişi olmak istedikleriifade etmişlerdir.Öğe Afet Bilincine Yönelik Hazırlanan STEM Projelerinin Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Afet Bilinci Algı Düzeylerine ve STEM Öz-Yeterlikleri Üzerine Olan Etkisinin İncelenmesi(2024) Günşen, Gülşah; Çolak, Feride GökAraştırmanın amacı afet bilincine yönelik hazırlanan STEM projelerinin okul öncesi öğretmen adaylarının afet bilinci algı düzeylerine ve STEM öz-yeterlikleri üzerine olan etkisinin incelenmesidir. Araştırmada iç içe gömülü deneysel desenden yararlanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Türkiye’de bir devlet üniversitesinde Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Programının 4. sınıfında öğrenim gören 45 okul öncesi öğretmen adayı oluşturmakta olup araştırmada nicel ve nitel veri toplama araçlarından yararlanılmıştır. Nicel veri toplama aracı olarak okul öncesi öğretmen adaylarının afet bilinci algı düzeylerini belirleyebilmek için Afet Bilinci Algı Ölçeği ve STEM öz-yeterliklerini belirleyebilmek için STEM Uygulamaları Öğretmen Öz-yeterlik Ölçeği, nitel veri toplama aracı olarak ise okul öncesi öğretmen adaylarının STEM projelerine yönelik görüşlerinin belirlendiği STEM Projeleri Değerlendirme formu kullanılmıştır. Araştırma sonunda okul öncesi öğretmen adaylarının STEM proje geliştirme süreçlerinin afet bilincine yönelik algı düzeylerini ve STEM öz yeterliklerini olumlu yönde etkilemiş olduğu, afet bilincine yönelik kavram bilgilerinin son testlerde arttığı ve kavram yanılgılarının giderildiği tespit edilmiştir. Elde edilen sonuçlar alan yazın ışığında tartışılarak önerilerde bulunulmuştur.Öğe Aile Katılım Çalışmalarına Yönelik Okul Öncesi Öğretmenlerinin Bilişsel Haritaları(2021) Ural, Ozana; Günşen, GülşahAraştırmanın amacı okul öncesi öğretmenlerinin aile katılım çalışmalarına yönelik tutumlarının ve gerçekleştirmiş oldukları aile katılım çalışmalarının özelliklerinin (içerik ve yer verme sıklığı) belirlenmesidir. Araştırmada karma araştırma yöntemi kullanılmış olunup, katılımcılarını 2016-2017 eğitim öğretim yılında Edirne il merkezinde MEB’e bağlı sosyo-ekonomik ve sosyo-kültürel açıdan farklı bölgelerde bulunan bağımsız anaokullarında görev yapmakta olan 35 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada nicel veri toplama aracı olarak Bayraktar, Güven ve Temel (2016) tarafından geliştirilen Öğretmenler İçin Aile Katılım Çalışmalarına Yönelik Tutum Ölçeği, nitel veri toplama aracı olarak da araştırmacılar tarafından geliştirilen görüşme formu kullanılmıştır. Çalışmanın nicel verileri tek yönlü varyans analizi ve ilişkisiz (bağımsız) örneklemler t-testi ile nitel verileri ise içerik analizi ile gerçekleştirilmiştir. Bu bulgular kullanılarak aile katılım çalışmalarının karmaşık yapısını daha iyi anlamak için görsel bir sunum sağlayan bilişsel haritalardan yararlanılmıştır. Araştırmanın nicel verilerinden elde edilen sonuçlara göre okul öncesi öğretmenlerinin aile katılım çalışamalarına yönelik tutumlarında cinsiyet, yaş, meslek yılı, mezun olunan okul türü, aile katılım çalışmalarına yönelik herhangi bir eğitim alıp almama durumu değişkenlerinin etkili olmadığı ortaya çıkmıştır. Araştırmanın nitel sonuçlarına göre ise öğretmenlerin aile katılım çalışmalarının öneminin farkında oldukları ancak uygulamalarında yeterli düzeyde yer vermedikleri görülmektedirÖğe Erken çocukluk dönemine yönelik fen temalı bilgi veren resimli çocuk kitaplarının incelenmesi(2022) Günşen, Gülşah; Balat, Gülden UyanıkFen temalı bilgi veren resimli çocuk kitaplarının çocukların fen kavramlarını doğru tanıma ve öğrenme, bilimsel kelime dağarcığını geliştirme ve en önemlisi de merak duygularını tetiklemesinde önemli katkıları bulunmaktadır. Bu noktada fen temalı bilgi veren resimli çocuk kitaplarının hazırlanma süreçlerinde fiziksel özelliklerinin yanı sıra çocukların gelişim seviyelerine uygun anlaşılır bir dille yazılması, uygun resimlemelerin yapılması gibi içerik özellikleri de önem arz etmektedir. Bu noktadan hareketle yapılan bu araştırmanın amacı erken çocukluk dönemine yönelik olarak hazırlanmış fen temalı bilgi veren resimli çocuk kitaplarının fiziksel açıdan, bilim resimlemesi açısından, fen içerik standart alanları açısından, yazım, doğruluk ve içerik özellikleri açısından incelenmesidir. Araştırma betimsel araştırma türlerinden tarama modeline uygun şekilde gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamına dahil edilen kitapların seçiminde Türkiye’de okul öncesi öğretmenlerinin ve okul öncesi dönem çocuklarının ailelerinin kolaylıkla ulaşabileceği yayınlar olmasına ve fen temalı bilgi veren resimli çocuk kitaplarına yönelik en fazla yayına sahip yayınevi olması kriterlerine dikkat edilmiştir. Bu kriterler doğrultusunda TUBİTAK yayınlarının okul öncesi döneme yönelik olarak hazırlamış olduğu 118 fen temalı bilgi veren resimli çocuk kitabı araştırmanın çalışma grubunu oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından ulusal ve uluslararası alan yazın incelenerek hazırlanan ve uzman görüşü alınarak son hali verilmiş bulunan Fen Temalı Bilgi Veren Resimli Çocuk Kitaplarını İnceleme Kriterleri Formu ile incelenmiştir. Elde edilen bulgular doğrultusunda kitaplarda içerik açısından önerilerde bulunulmuştur.Öğe Fen Eğitimine Karşı Tutum, Öz Yeterlilik Algısı ve Bilişsel Harita Bulguları(2018) Günşen, Gülşah; Balat, Gülden Uyanık; Akman, BerrinAraştırmanın amacı okul öncesi öğretmen adaylarının fen eğitimine karşı tutumları ve öz yeterlilikalgıları arasındaki ilişkinin incelenmesi ve öğretmen adaylarının fen eğitimine yönelik bilişselharitalarının belirlenmesidir. Karma araştırma yöntemi kullanılarak yapılan araştırmanın nicelörneklemini 2016-2017 eğitim öğretim yılı bahar döneminde eğitime devam eden 4 farklı üniversitedeki261 okul öncesi öğretmen adayı oluşturmaktır. Araştırmanın nitel katılımcılarını ise nicel örneklemiçerisinden seçilmiş 35 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Nicel veri toplama aracı olarak okul öncesiöğretmen adaylarının fen eğitimine karşı tutumlarının belirlenmesinde Hyung-Sook-Cho ve arkadaşları(2003) tarafından geliştirilen ve uyarlama çalışması Ünal ve Akman (2006) tarafından yapılan "OkulÖncesi Öğretmenlerinin Fen Eğitimine Karşı Tutum Ölçeği" ve öğretmen adaylarının öğretmen özyeterlilik durumlarını belirlemek amacıyla Gibson ve Dembo (1984) tarafından geliştirilen veuyarlanması Diken (2004) tarafından yapılan "Öğretmen Yeterlik Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmadanitel veri toplama aracı olarak da görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın nicel verileri tek yönlüvaryans analizi (ANOVA), t-testi ve korelasyon analizi yapılarak, nitel verileri ise içerik analizi ileçözümlenmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre okul öncesi öğretmen adaylarının fen eğitimine karşıtutum ve öğretmen öz yeterlilik algıları arasında pozitif ve zayıf düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmuş olup,öğretmen adayları kendilerini fen eğitimine ilişkin bilgili, algısı yüksek, fen olaylarına ilgili veüniversitede almış olduğu fen eğitimi dersinin kendisine yeterli düzeyde olduğunu ifade etmiştir. Bilişselharita bulgularında ise feni eğitim faaliyetlerinde kullanma nedenini en çok çocukların keşfedereköğrenmesini sağlamasını, etkinlik hazırlarken zorlanma nedeni olarak en çok genel bilgi eksikliklerininolmasını, etkinlik hazırlarken zorlanmama nedeni olarak da en çok çevredeki her şeyin fenin konusuolmasını ifade ettikleri görülmüştür.Öğe Fen Temalı Bilgi Veren Resimli Çocuk Kitaplarının Fen Öğrenmedeki Önemi(Trakya Üniversitesi, 2021) Günşen, Gülşah; Uyanık, GüldenOkul öncesi fen eğitiminde fen temalı bilgi veren resimli çocuk kitapları, bilimsel bilgilerin kazandırılmasında ve bilimsel süreç becerilerinin geliştirilmesinde oldukça önemlidir. Ulusal ve uluslararası alan yazında yapılmış olan araştırmalar okul öncesi öğretmenlerinin fene karşı ön yargılı ve düşük öz-yeterlik inancına sahip olduklarını, fen kavram bilgilerinin yeterli düzeyde olmadığını göstermektedir. Bu noktada okul öncesi dönem fen eğitiminde fen temalı bilgi veren resimli çocuk kitapları gerek çocukların gerekse de okul öncesi öğretmenlerinin ve ailelerin kullanabilecekleri en temel kaynaklardan biridir. Bu çalışmanın amacı bu türdeki kitapların öyküleştirilmiş ve doğrudan bilgi veren türlerini okul öncesi fen eğitimine yönelik yayınlanmış uluslararası fen içerik standartları doğrultusunda tanıtmak ve alan yazında bilim resimlemesi olarak adlandırılan resimleme özellikleri çerçevesinde örneklendirerek, eğitim sürecinde nasıl kullanılabileceğine yönelik önerilerde bulunmaktır. Alan yazın incelendiğinde ülkemizde bu konu hakkında yapılmış herhangi bir çalışmaya rastlanamadığı için yapılan bu çalışmanın okul öncesi öğretmenlerine, ailelere ve alanda çalışan uzmanlara ışık tutacağı düşünülmektedir.Öğe Okul Öncesi Dönem Çocuklarının En Çok İzledikleri Çizgi Filmlerin Bilimsel Açılardan Analizi(2017) Bayır, Eylem; Günşen, GülşahYapılan bu araştırmada okul öncesi dönem çocuklarının (3-5 yaş) en çok izledikleri çizgi filmlerin belirlenerek, bu çizgi filmlerde geçen bilimsel ifadelerin ve ifadelerde bulunan bilimsel kavramların açığa çıkarılması ve bu çizgi filmlerde yer alan uygun sahnelere yönelik bilimsel içerik önerisinde bulunulması amaçlanmıştır. Bunun için araştırmacılar tarafından Edirne ilinde sosyo-kültürel ve sosyo-ekonomik açıdan farklı 4 anaokulundaki toplam 205 okul öncesi çocuğuna tek tek sorularak en çok izledikleri çizgi filmler belirlenmiştir. Çocukların en çok izledikleri çizgi filmlerin sırasıyla Keloğlan, Pepee, Afacan ve 7 Kafadar, Jibber ve Jabber şeklinde olduğu tespit edilmiştir. İncelenen çizgi filmlerde geçen bilimsel ifade sayılarının ve bilimsel kavram çeşidinin oldukça düşük olduğu tespit edilmiştir. Yine bazı çizgi filmlerin bazı bölümlerinde daha çok bilimsel ifadeler yer almasına rağmen bazı bölümlerinde ise hiç bulunmadığı görülmüştür. Ayrıca çizgi filmlerde pek çok sahnenin de aslında bilimsel kavramların verilebilmesine uygun olduğu tespit edilmiştir. Bu sahneler için uygun olabilecek bilimsel içerik önerisinde bulunulmuştur.Öğe Okul Öncesi Öğretmenlerinin Bilimin Doğası Anlayışları(2024) Günşen, GülşahBu çalışmanın amacı okul öncesi öğretmenlerinin bilimin doğası anlayışlarının belirlenmesidir. Araştırma 2022-2023 eğitim öğretim yılında Türkiye’de bulunan Edirne ilinde görev yapmakta olan ve kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenen 50 okul öncesi öğretmeni ile gerçekleştirilmiştir. Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılarak yapılan araştırmada okul öncesi öğretmenlerinin bilimin doğası anlayışları Bilimin Doğası Hakkında Görüşler Anketi Form C (VNOS-C) ile belirlenmiştir. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Veriler bilimsel bilginin değişebilirliği, bilimsel yöntem, bilimde deneysellik, bilimsel teori ve kanunların yapısı, bilimde subjektiflik, bilimde gözlem, çıkarım ve teorik kabuller, bilimde yaratıcılık ve hayal gücü, bilim ve toplum ilişkisi şeklinde 8 temada analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre okul öncesi öğretmenlerinin çoğunluğunun bilimin doğası anlayışlarının yetersiz olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca okul öncesi öğretmenlerinin bilimin doğası anlayışına yönelik çeşitli kavram yanılgılarına sahip oldukları da tespit edilmiştir. Bu noktada okul öncesi öğretmenlerine uygun mesleki gelişim olanaklarının sağlanmasının, öğretmenlerin bilimin doğası ve bilimsel bilginin özellikleri ile ilgili yeterli düzeyde bir anlayış geliştirmelerini sağlayabileceği düşünülmektedir.Öğe Okul Öncesi Öğretmenlerinin Erken Çocukluk Eğitiminde Uygulanan Farklı Yaklaşımlar Hakkındaki Bilişsel Haritaları(Trakya Üniversitesi, 2019) Zembat, Rengin; Günşen, Gülşah; Gök Çolak, FerideBu araştırmanın amacı, okulöncesi öğretmenlerinin okul öncesi eğitimi şekillendiren düşünürler ve onlarıntemsil ettiği yaklaşımlar hakkındaki görüşlerinin ortaya çıkarılmasıdır.Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim çalışması kullanılmıştır.Araştırmada okul öncesi öğretmenleriningörüşlerini yansıtmak amacıyla bilişsel harita yöntemi kullanılmıştır. AraştırmayaEdirne il merkezinde bulunan Millî Eğitim Bakanlığına bağlı anaokullarındagörev yapmakta olan gönüllü 20 okul öncesi öğretmeni katılmıştır. Veri toplamaaracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilmiş yarı yapılandırılmış görüşmeformu kullanılmıştır. Görüşmeformundan elde edilen veriler katılımcıların bilişsel haritalarını oluşturmaküzere analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre okul öncesi öğretmenlerininokul öncesi eğitimi şekillendiren düşünürler hakkında en çok Froebel ve Montessori hakkında bilgi sahibi oldukları, okul öncesiöğretmenlerinin en çok MontessoriYaklaşımı hakkında bilgi sahibi oldukları ve sınıf içi etkinliklerinde daha çok Montessori, Reggio Emillia ve HighScope Yaklaşımları’ndan yararlandıkları tespit edilmiştir.Öğe Okul Öncesi Öğretmenlerinin STEM Semantik Algılarının ve STEM Yaklaşımına Yönelik Düşüncelerinin Belirlenmesi(2019) Günşen, Gülşah; Akman, Berrin; Uyanık, GüldenSTEM yaklaşımı ile çocukların fen ve matematik gibi temel bilimlerin ortaya koyduğu kuramsal bilgileri alıp teknoloji ve mühendisliği harmanlayarak yaşama değer katacak yenilikler yapması beklenmektedir. Bu noktada STEM yaklaşımının okul öncesi öğretmenleri tarafından doğru algılanması ve doğru uygulamalarla okul öncesi dönem çocuklarına uygulanması önem arz etmektedir. Yapılan bu araştırmanın amacı okul öncesi öğretmenlerinin STEM yaklaşımına yönelik düşüncelerinin ve STEM semantik algılarının belirlenmesidir. Karma araştırma yöntemi kullanılarak yapılan araştırmanın çalışma grubunu MEB bağlı bağımsız anaokullarındaki 30 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Okul öncesi öğretmenlerinin STEM yaklaşımına yönelik düşünceleri araştırmacılar tarafından geliştirilen görüşme formu ile STEM alanlarına yönelik algıları ise Knezek ve Christensen (2008) tarafından geliştirilen Türkçe’ye uyarlaması Kızılay (2017) tarafından yapılan STEM Semantik Farklılık Ölçeği kullanılarak belirlenmiştir. Yapılan bu araştırmadan elde edilen bulgular doğrultusunda genel olarak okul öncesi öğretmenlerinin STEM alanlarına yönelik anlamsal algılarının olumlu tutumlar içerdiği, STEM yaklaşımına yönelik çok az fikre sahip oldukları ve okul öncesi dönemde STEM yaklaşımının uygulanma gerekçesi olarak en çok çocukların erken dönemde bilimle tanışması, yaratıcılığının gelişmesine destek sunması, problem çözme becerisinin gelişimini sağlaması düşüncelerine sahip oldukları tespit edilmiştirÖğe Yapılandırıcı yaklaşıma dayalı bilim öğretiminin 5 yaş çocukları üzerindeki etkileri(Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2015) Günşen, Gülşah; Fazlıoğlu, Yeşim; Bayır, EylemBu araştırmanın amacı yapılandırıcı yaklaşıma dayalı bilim öğretiminin 5 yaş çocuklarının bilimsel süreç becerilerine ve fen kavramlarının gelişimi üzerine olan etkisinin incelenmesidir. Araştırmanın örneklemini Edirne İlinde bulunan MEB’e bağlı Zübeyde Hanım Anaokulu’na ve Trakya Üniversitesi Anaokulu’na devam eden 5 yaşındaki 40 çocuk oluşturmuştur. Örneklem grubunu oluşturan çocukların 20’si deney diğer 20’si de kontrol grubunda yer almıştır. Araştırmada nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin birlikte kullanıldığı bir metodoloji kullanılmıştır. Ayrıca yarı deneysel desenlerden eşit olmayan gruplar ön test - son test deseni araştırmanın desenini oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak 5 yaş çocuklarının bilimsel süreç becerilerini ölçmek amacıyla okul öncesi dönem çocukları için hazırlanmış olan Bilimsel Süreç Becerilerini Değerlendirme Aracı ve 5 yaş çocuklarındaki çeşitli fen kavramlarının gelişimini belirlemek amacıyla 5 Yaş Çocuklarındaki Fen Kavramlarının Gelişimini Belirleyici Yarı Yapılandırılmış Mülakat ölçüm aracı olarak kullanılmıştır. Verilerin toplanması aşamasında ölçüm araçları ön test olarak uygulandıktan sonra Yapılandırıcı Yaklaşıma Dayalı Bilim Öğretim Programı uygulanmış ve aynı testler son test olarak tekrarlanmıştır. Araştırmacı tarafından ilgili alan yazına dayandırılarak geliştirilen Yapılandırıcı Yaklaşıma Dayalı Bilim Öğretim Programı uygulaması haftada 2 gün, günde 6 saatlik oturum olacak şekilde 10 hafta süreyle yürütülmüştür. Araştırmadan elde edilen verilerin nicel analizleri için SPSS 19 ve Microsoft Office Excel bilgisayar programları kullanılırken nitel analizler için içerik analizi yapılmıştır. Araştırmada 5 yaş çocuklarının bilimsel süreç becerilerine ilişkin olarak deney grubuna araştırmacı tarafından uygulanmış olan Yapılandırıcı Yaklaşıma Dayalı Bilim Öğretim Programı’ndan elde edilen bulgulara göre; uygulanan programın 5 yaş çocuklarında bilimsel süreç becerilerini geliştirmede etkili olduğu tespit edilmiştir. Bu sonuçtan hareketle Yapılandırıcı Yaklaşıma Dayalı Bilim Öğretim Programı’nın 5 yaş çocuklarının gözlem yapma, analitik düşünme, çıkarım yapma, sınıflandırma ve sıralama yapma, neden-sonuç ilişkisi kurma, tahmin etme ve önceden kestirme gibi bilimsel süreç becerilerinin gelişimine katkı sağladığı tespit edilmiştir. Araştırmanın örneklemini oluşturan deney grubundaki 5 yaş çocuklarının Yapılandırıcı Yaklaşıma Dayalı Bilim Öğretim Programı’na katılımlarından sonra birçok fen kavramının (Mıknatıs, Uzay, Kalıtım, Güneş ve Güneş Enerjisi, Gözle Göremediğimiz Canlılar, Volkan Patlamaları ve Dinozorlar, Renk, Pil, Asit ve Hava Durumu (Meteoroloji) gibi fen kavramları) geliştiği sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuç; araştırmanın örneklemini oluşturan deney grubundaki ve kontrol grubundaki çocukların, fen kavramlarının gelişimini belirleyici yarı yapılandırılmış mülakat verilerinin değerlendirilmesinden yola çıkılarak ortaya konmuştur. Kontrol grubundaki çocukların fen kavramlarında bir gelişim gözlenmemiştir.