Yazar "Erbek, Olgu" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Kamu okullarında bürokrasi ile öğretmen özerkliği arasındaki ilişkinin incelenmesi (Edirne ili örneği)(Trakya Üniversitesi, 2023) Erbek, Olgu; Kılıç, Abdullah FarukBu araştırmanın amacı, Edirne ili merkez ve ilçelerindeki kamu okullarında görev yapan öğretmenlere göre kamu okullarının bürokratik özellikleri ile sergilenen öğretmen özerkliği davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modelinde desenlenen bu araştırmanın evrenini 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Edirne il merkezi ile Enez, Havsa, İpsala, Keşan, Lalapaşa, Meriç, Süloğlu ve Uzunköprü ilçelerindeki resmî anaokulu, ilkokul, ortaokul ve liselerden oluşan 268 okulda görev yapmakta olan 4106 kadrolu ve sözleşmeli öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini tabakalı örnekleme yöntemiyle görev yaptıkları okul kademelerine göre belirlenen 351 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada Öztürk (2001) tarafından geliştirilen "Okulların Bürokratik Özellikleri Ölçeği" ile Çolak ve Altınkurt (2017) tarafından geliştirilen "Öğretmen Özerkliği Ölçeği" kullanılmış olup verilerin çözümlenmesinde bağımsız örneklemler t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Tukey testi ve Pearson korelasyon testleri kullanılmıştır. Araştırma sonucuna göre; öğretmenler kamu okullarının bürokratik özelliklerini ve öğretmen özerkliğini yüksek düzeyde algılamaktadır. Okulların bürokratik özelliklerinden otorite hiyerarşisi alt boyutu ile mesleki gelişim özerkliği, mesleki iletişim özerkliği ve öğretmen özerkliği arasında; kurallar/düzenlemeler alt boyutu ile mesleki gelişim özerkliği arasında; nesnellik alt boyutu ile mesleki gelişim özerkliği, mesleki iletişim özerkliği ve öğretmen özerkliği arasında; prosedürel özellikler alt boyutu ile mesleki gelişim özerkliği, mesleki iletişim özerkliği ve öğretmen özerkliği arasında; bürokratik özellikler ile mesleki gelişim özerkliği, mesleki iletişim özerkliği ve öğretmen özerkliği arasında düşük düzeyde, pozitif ve anlamlı bir ilişki bulunduğu tespit edilmiştir.