Yazar "Durel, Ebru" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Okul dışı fen etkinliklerinin fen bilimleri öğretmen ve öğretmen adayları ile öğrenciler üzerine etkileri(Trakya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2019) Durel, Ebru; Özyıldırım, HasanOkul dışı öğrenme öğrencilere, öğretmenlere ve öğretmen adaylarına öğrenme ve öğretmede önemli fırsatlar vermektedir. Bu konuda yapılan pek çok ulusal ve uluslar arası yayın fen eğitiminde de okul dışı uygulamalara yer vermenin önemini göstermektedir. Bu araştırmada ise okul dışı fen etkinliklerinin fen bilgisi dersini alan ortaokul öğrencileri, fen bilimleri öğretmenleri ve öğretmen adaylarının üzerinde etkilerini ölçmek hedeflenmiştir. Bu amaçla ortaokul fen bilimleri dersini alan öğrencilerin akademik başarıları, bilimsel süreç becerileri, fen bilimleri dersine karşı tutumları, ayrıca fen bilimleri öğretmen ve öğretmen adaylarının okul dışı fen etkinliklerine ilişkin farkındalık ve anlayışları incelenmiştir. 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Edirne ilinde benzer özellikteki ortaokulların 7. sınıf öğrencileri, Edirne merkezde görev yapan fen bilimleri öğretmenleri ve Trakya Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Fen Bilgisi Öğretmenliği bölümünde eğitim gören 3. sınıf öğrencileri araştırmanın örneklemini oluşmaktadır. Öğretmen adayları uygulamalara doğrudan katılarak öğrencilere rehberlik ederken, öğretmenler çalışmalar hakkında bilgilendirilmiştir. Araştırmada seçilen konular; kontrol grubunda müfredat ve ders kitabı kapsamında müdahale edilmeden işlenirken, deney grubunda ise kontrol grubundakine ilaveten ders konuları okul dışı fen etkinlikleri dahil edilerek işlenmiştir. Araştırmanın başlangıcında ve sonunda 7. Sınıf öğrencilerinin hem kontrol hem deney grubuna da Akademik Başarı Testi, Fen Bilimleri Dersine Karşı Tutum Ölçeği, Bilimsel Süreç Değerlendirme Testi öntest-sontest uygulanmıştır. SPSS 17.0 bilgisayar programıyla analiz edilen veriler, iki grup arasında akademik başarı açısından anlamlı fark olduğunu göstermiştir. Bu farkın da okul dışı fen etkinlikleri ile öğretimin uygulandığı grubun lehine olduğu tespit edilmiştir. Bu sonuç okul dışı fen etkinlikleriyle yapılan öğretimin, kontrol grubunda yapılan sınıf içi öğretime göre akademik başarının artışında anlamlı olarak daha etkili olduğunu göstermektedir. Bilimsel süreç becerisi değerlendirme testi ve fen bilimleri dersine karşı tutum açısından ise iki grup arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farkın oluşmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca uygulamalara katılan öğretmen ve öğretmen adaylarına yapılandırılmış görüşme formları uygulanmıştır. Bu formlar değerlendirildiğinde fen bilgisi öğretmenlerinin bu tür çalışmaların eğitim ve öğretim açısından önemini vurgularken bazı öğretmenler bu çalışmanın kendilerine katkı sağladığını belirtmişler uygulama sürecindeki çekincelerini de ortaya koymuşlardır. Fen bilgisi öğretmen adaylarından elde edilen veriler değerlendirildiğinde ise bu tür çalışmalara katılma ve yapma isteğinde artış, sorumluluk alabilmede gelişme görülmüştür. Okul dışı uygulama alanlarının nereler olabileceği ve işbirliği yapılacak kuruluşlar hakkındaki düşüncelerinde de gelişmeler görülmüştür. Hem öğretmen ve hem öğretmen adayları için bu sonuçlar çalışmada hedeflenen farkındalık ve anlayışlarına katkı sağladığını söyleyebiliriz.